|
Vyučující
|
-
Blažek Jaroslav, Mgr. Ph.D.
-
Vnenk Miroslav, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Různé způsoby kombinace kvantitativních a kvalitativních metod ve výzkumu. 2. Klasifikace kombinovaných výzkumů podle Cresswela. 3. Kombinace analytických a kvalitativních metod v komunikačním výzkumu. 4. Analytické a kvalitativní metody použité v Marienthalu. 5. Úzké pojetí smíšených metod sběru dat a široké pojetí kombinace kvalitativních a analytických metod. 6. Kombinace analytických a kvalitativních metod v antropologickém výzkumu. Whytovo SCS. 7. Cumulative social inquiry - výklad koncepce R. B. Smithe 8. Cumulative social inquiry - výklad koncepce R. B. Smithe 9. Integrovaný výzkum I. Loučkové 10. Výklad vybraných partií metodologie W.F. Whyta. 11. Metodologická diskuse nad knihou W.F. Whyta: Street Corner Society. v letech 1991 - 1993 12. Spolupráce sociologické teorie a empirického výzkumu na příkladu spolupráce R.K. Mertona a P.F. Lazarsfelda 13. Opakování
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář, Cvičení
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 14 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
| popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit a popsat vztahy mezi různými paradigmaty sociologického výzkumu. |
| vyložit různé teoretické přístupy a jejich dopad na různé verze smíšeného výzkumu. |
| charakterizovat různé typy konfliktů mezi metodami výzkumu. |
| vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající smíšeného sběru dat a jejich zpracování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy tzv. smíšených způsobů sběru a vyhodnocování dat (mixed-mode research, multi-method research). |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých přístupů při aplikaci smíšeného sběru dat. |
| samostatně kriticky zhodnotit vztahy mezi různými paradigmaty sociologického výzkumu. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci smíšeného sběru dat. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Benson, Rodney a Abigail C. Saguy. Constructing Social Problems in an Age of Globalization: A French-American Comparison. American Sociological Review 70 (2): 233-259, 2005.
-
Brewer, John; Hunter, Albert. Foundations of multimethod research : synthesizing styles. Thousand Oaks : Sage Publications, 2006. ISBN 0-7619-8861-0.
-
Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2007. ISBN 1-4129-2792-7.
-
Creswell, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-2442-6.
-
Edgell, Penny, Joseph Gerteis a Douglas Hartmann. Atheists as 'Other': Moral Boundaries and Cultural Membership in American Society. American Sociological Review, 72(2): 211-234., 2007.
-
Giordano, Peggy, Monica A. Longmore a Wendy D. Manning. Gender and the Meaning(s) of Adolescent Romantic Relationships: A Focus on Boys. American Sociological Review 71:260-287., 2006.
-
Cherlin, Andrew J., Linda M. Burton, Tera R. Hurt a Diane M. Purvin. The Influence of Physical and Sexual Abuse on Marriage and Cohabitation. American Sociological Review 69 (6): 768-789., 2004.
-
Jacobs, Jerry. Multiple Methods in ASR. Footnotes, Vol. 33, no. 9, 2005.
-
Loučková, Ivana. Směrem k integrovaným strategiím nejen ve výzkumu v sociální práci. Sociologický časopis, Vol. 33, s. 313-328, 2001.
-
Pager, Devah a Quillian, Lincoln. Walking the Talk? What Employers Say Versus What They Do. American Sociological Review 70 (3): 355-380, 2005.
-
Pearce, Lisa D. Integrating Survey and Ethnographic Methods for Systematic Anomalous Case Analysis. Sociological Methodology 32: 103-132, 2002.
-
Schwartz, Barry a Howard Schuman. History, Commemoration, and Belief: Abraham Lincoln in American Memory. American Sociological Review 70(2):183-203., 2005.
-
Somers, Margaret a Fred Block. From Poverty to Perversity: Ideas, Markets, and Institutions over 200 Years of Welfare Debate. American Sociological Review 70(2):260-287, 2005.
-
Tashakkori, Abbas; Teddlie, Charles. Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-2073-0.
-
Tashakkori, Abbas; Teddlie, Charles. Mixed methodology : combining qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-0071-3.
-
Uzzi, Brian a Ryon Lancaster. Embeddedness and Price Formation in the Corporate Law Market.. American Sociological Review 69 (3): 319-344, 2004.
-
Whyte, W.F. Learning from the Field. A Guide from Experience. London: SAGE, 1984.
-
Whyte,W. F. Street Corner Society. Chicago, Chicago University Press. 4th ed., Chapter 1 and Apendix A, s. 3-51 a 279-325., 1993.
-
Whyte,W.F. Creative Problem Solving in the Field. Walnut Creek: AltaMira Press. s. 9-13, 73-76., 1997.
-
Whyte,W.F. Participant Observer. Ithaca, NY: ILR Press, 1994.
|