|
Vyučující
|
-
Šmahel Daniel, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Polívka Matěj, prof. PhDr. CSc.
-
Blažek Jaroslav, Mgr. Ph.D.
-
Kutzendörferová Alice, Mgr. Ph.D.
-
Mach Ludmila, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální stratifikace - Sociologie a sexualita - Sociologie vzdělání a školy - Ekonomická sociologie: práce, trh práce a ekonomický život - Sociologie rodiny - Sociologie náboženství - "Rasa" a etnikum - Modernizace a sociální změna - Globalizace, tematizování života v současné společnosti - Sociologie médií, komunikace a jazyka - Sociologie těla, zdraví a nemoci
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní oborové sociologie |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů v jednotlivých oborových sociologiích |
| popsat formování oborových sociologií |
| vysvětlit rozdíly mezi klíčovými sociologickými subdisciplínami |
| na základní úrovni charakterizovat pojmy, jimiž jsou jednotlivé oborové disciplíny charakteristické |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
| na základní úrovni analyzovat jevy spojené s jednotlivými sociologickými subdisciplínami |
| samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit proměny definice pojmů rodina, společnost, příbuzenství, vzdělání, organizace, byrokracie atd |
| vysvětlit metodologické odlišnosti a rozliší předměty zájmů, jimiž disponují jednotlivé oborové sociologie |
| charakterizovat různé typy metodologických konfliktů mezi sociologickými subdisciplínami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících sociologické perspektivy nezbytné pro studium společnosti |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy mezi jednotlivými sociologickými subdisciplínami |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností optikou jedné z oborových sociologií |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Zygmunt; May, Tim. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. V tomto překladu přeprac. originálu vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-28-8.
-
Berger, Peter Ludwig. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. 2. vyd., v nakladatelství Barrister&Principal 1. vyd. Brno : Barrister&Principal, 2003. ISBN 80-85947-90-0.
-
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Macionis, John J.; Benokraitis, Nijole V. Seeing ourselves : classic, contemporary, and cross-cultural readings in sociology ; edited by John J.Macionis, Nijole V.Benokraitis. 3rd ed. Englewood Cliffs : Prentice Hall, 1995. ISBN 0-13-101130-8.
-
Newman, David M. Sociology : exploring the architecture of everyday life. 5th ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-8826-2.
|