|
Vyučující
|
-
Mach Ludmila, Mgr. Ph.D.
-
Vnenk Miroslav, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí reflexivní modernizace (Anthony Giddes, Ulrich Beck) 2. Rozdělení úkolů 3. Představení dílčích výsledků vedoucímu semináře skupinou A 4. Představení dílčích výsledků vedoucímu semináře skupinou B 5. Představení dílčích výsledků vedoucímu semináře skupinou C 6. Vystoupení skupiny B s tématem (1) 7. Vystoupení skupiny A s oponenturou tématu B(1) 8. Vystoupení skupiny A s tématem (2) 9. Vystoupení skupiny B s oponenturou tématu A(2) 10. Vystoupení skupiny C s tématem (3) 11. Vystoupení skupiny A/B s oponenturou tématu C(3) 12. Seminář k písemně zpracovaným konspektům textů: 13. Shrnutí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
| popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit proměny definice pojmu sekularizace a modernizace. |
| vyložit teoretické modely a metodologické postupy spojené se sekularizací a modernizací. |
| charakterizovat různé typy konfliktů plynoucích z aplikace teorií sekularizace a modernizace. |
| vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající teorie sekularizace a modernizace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy teorií sekularizace a modernizace. |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích sekularizace a modernizace. |
| samostatně kriticky zhodnotit teorie sekularizace a jejich metodologické přístupy. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností na základě vybrané teorie sekularizace nebo modernizace. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Beck, Ulrich. Moc a protiváha moci v globálním věku : nová ekonomie světové politiky. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-67-0.
-
Beck, Ulrich. Riziková společnost : na cestě k jiné moderně. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-32-6.
-
Beck, Ulrich. Vynalézání politiky : k teorii reflexivní modernizace. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-64-9.
-
Berger, Peter L. The desecularization of the world : resurgent religion and world politics. Washington : Ethics and Public Policy Center, 1999. ISBN 0-8028-4691-2.
-
Berger, Peter L. The sacred canopy : elements of a sociological theory of religion. New York : Anchor Books, 1967. ISBN 0-385-07305-4.
-
Giddens, Anthony. Důsledky modernity. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-62-1.
-
Giddens, Anthony. Modernity and self-identity : self and society in the late modern age. Stanford : Stanford University Press, 1991. ISBN 0-8047-1944-6.
-
Giddens, Anthony. Unikající svět : jak globalizace mění náš život. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-91-5.
-
Norris, Pippa; Inglehart, Ronald. Sacred and secular : religion and politics worldwide. New York : Cambridge University Press, 2004. ISBN 0-521-54872-1.
-
Taylor, Charles. A secular age. Cambridge : Belknap Press of Harvard University Press, 2007. ISBN 978-0-67402676-6.
|