Lecturer(s)
|
-
Jíšová Radmila, Mgr. Ph.D.
-
Škodová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Bečvářová Ludmila
-
Švarcová Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- sociology and science: history and various theoretical standpoints - sociological research methods - an introduction - socialization and social roles - social units - groups, social relations within collectives - sociology of family - deviance and social control - ethnic groups, race and social exclusion - health and illness, mental illness, illnesses within modern societies - injuries and illnesses related to particular occupations - embodiment and physically handicapped persons - professions and semiprofessions in health care systems - gender in health
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture
- Contact hours
- 24 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
Skills |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci. |
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia zdraví. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu zdraví. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zamřené na problematiku zdraví. |
Skills |
---|
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu zdraví. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu zdraví. |
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu zdraví. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium zdraví. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
assessment methods |
---|
Written exam |
Recommended literature
|
-
Alan, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
-
Bártlová, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
Bauman, Zygmunt. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. Praha, 1996. ISBN 80-85850-14-1.
-
Birchenall, M., Birchenall, P. Sociololy as Applied to Nursering and Health Care. Philadelphia: W.B. Saunders Company, 1998.
-
Buriánek, Jan. Sociologie. Praha: Fortuna, 1996.
-
Gillernová, Ilona; Buriánek, Jiří. Základy společenských věd. Základy psychologie, sociologie : pro střední školy. Praha : Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-749-9.
-
Keller, Jan. Úvod do sociologie. Praha, 1992. ISBN 80-901059-7-1.
-
Lamser, Václav. Základy sociologického výzkumu. Praha : Svoboda, 1966.
-
Možný, Ivo. Moderní rodina : Mýty a skutečnosti. Brno : Blok, 1990. ISBN 80-7029-018-8.
-
Petrusek, Miloslav. Sociologie : občanská nauka (základy společenských věd). Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25981-2.
-
Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
-
Surynek, A., Komárková, R., Kašparová, E. Metody sociologického a sociálně psychologického výzkumu. Praha: VŠE, 1999.
-
Urbánek, Eduard; Buriánek, Jiří. Základy sociologie : učební text pro střední školy. Praha : S & M, 1991. ISBN 80-900096-6-2.
-
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
|