Lecturer(s)
|
-
Ciglerová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Ayala Aguado Jiří, prof. PhDr. CSc.
|
Course content
|
1. Causality in social sciences and methods of its determination. Comparison of different research designs. 2. Model of elaboration and explanation of social phenomena - correlation and association, causality. The problem of false relationships, common causes, intermediate variables. 3.-4. Experiments in social sciences, possibilities and limits of their use. Examples of classical studies. Vignettes and experiments in questionnaire surveys. Great social experiments. Ethical issues in experiments. 5. Natural experiments and quasi-experiments, comparison, advantages and disadvantages. Examples. 6. Social change - basic ways of its sociological explanation. Cohort analysis. Problems in the study of cohorts, the problem of linear dependence between age, historical period and cohort. 7.-8. Longitudinal designs and their comparison, advantages and disadvantages, applicability in the study of causal relationships. 9.-10. Comparative sociological research. Basic strategies (comparison with small and large number of cases compared) and their comparison. Examples. 11.-12. Statistical and material significance. 13. Writing and presenting research projects.
|
Learning activities and teaching methods
|
Textual studies, Lecture, Seminar, Practicum
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 4 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
the course anticipates the knowledge of sociological terminology, and sociological methods in extent of the entrance exam. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvantitativních metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
Skills |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
evaluate causal claims in various research designs - compare strengths and weaknesses of research designs - illustrate the use of various research designs - plan his-her own research action |
vyložit designy experimentu (kvazi-experiment, přirozený experiment). |
charakterizovat metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)). |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající studované kvantitativní metody. |
Skills |
---|
klasifikovat obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých kvantitativních přístupů. |
samostatně kriticky zhodnotit studované kvantitativní metody. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci kvantitativních metod. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Seminar |
Practicum |
Textual studies |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Berk, Richard A. Randomized experiments as the bronze standard, 417-433. Journal of Experimental Criminology, 2005.
-
Campbell, D. T. Factors relevant to the validity of experiments in social settings. Psychological Bulletin 54. 297-312, 1957.
-
Fienberg, Stephen E. a William M. Mason. Specification and implementation of age, period and cohort models. New York: Springer-Verlag, 1985.
-
Freedman, D. A. From association to causation: some remarks on the history of statistics. Statistical Science 14:243-258, 1999.
-
Fu, Vincent Kang, Christopher Winship, a Robert D. Mare. Sample selection bias models. Thousand Oaks, CA: Sage:, 2004.
-
Goertzel, T. Myths of murder and multiple regression. Skeptical Inquirer 26, 2002.
-
Jacobs, Jerry A. ASR Publishes the Latest International and Comparative Sociological Studies. Footnotes 35/1, 2007.
-
Kalvas, František a Martin Kreidl. Jaký je vliv obsahu a struktury televizního zpravodajství na vnímání důležitosti vybraného tématu českou veřejností?. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 43.
-
Kish, L. "Some statistical problems in research design.". American Sociological Review 24. 328-38, 1959.
-
Laine, Marlene de. Fieldwork, participation and practice : ethics and dilemmas in qualitative research. 1st pub. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-5487-2.
-
Lazarsfeld, P. F. a Kendal, Patricia L. Problems of Survey Analysis. The Free Press, 1950.
-
Lee-Treweek, Geraldine; Linkogle, Stephanie. Danger in the field : risk and ethics in social research. London ; Routledge, 2000. ISBN 0-415-19322-2.
-
Manski, Charles F. Learning about social programs from experiments with random assignment of treatments. Journal of Human Resources 31, 1996.
-
Mason, William M. a Nicholas H. Wolfinger. "Cohort analysis." International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier Science, 2001.
-
Mason, William M. Problems in quantitative comparative analysis: ugly ducklings are to swans as ugly scatter plots are to .?. in Joan Huber, editor, Micro-Macro Linkages in Sociology, Newbury Park: Sage Publications., 1991.
-
Mauthner, Melanie. Ethics in qualitative research. London : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-7309-5.
-
McNamee, Mike; Bridges, David. The ethics of educational research. Oxford : Blackwell Publishing, 2002. ISBN 0-631-23167-6.
-
Ryder, Norman B. The cohort as a concept for the study of social change. American Sociological Review 30, 1965.
-
Shadish, William R.; Cook, Thomas D.; Campbell, Donald Thomas. Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston : Houghton Mifflin Company, 2002. ISBN 0-395-61556-9.
|