|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, pojmy: hierarchické uspořádání, obory, historie, Země, energie, ekosystém (trofické skupiny organismů), potravní řetězce. 2. Organismy a prostředí: život, historické vlivy, rozšíření organismů na Zemi, ostrovy, prostředí (dělení organismů podle výskytu, faktory prostředí-podmínky a zdroje, ekologická nika). 3. Abiotické faktory: světlo, vzduch, tlak, půda, vztahy jednotlivých faktorů k organismům. 4. Zdroje, strategie, populace: potrava (zdroj, obrana), biorytmy, trade-off a životní strategie, demekologie (statické a dynamické demografické charakteristiky). 5. Populační ekologie: dynamika a její faktory, růstové modely, populační cykly, omezení růstu populací, vztahy mezi populacemi. 6. Společenstva: synekologie, přirozené a umělé biocenózy, charakteristiky společenstva (biodiverzita, dominance, trofická struktura), stratifikace, sukcese, teorie ostrovní biogeografie, invaze. 7. Ekosystémy: biosféra, přírodní a umělé ekosystémy, biomy (terestrické, vodní ? mořské, sladkovodní). 8. Biogeografie: areál, biogeografické oblasti (fyto, zoo, Česká republika), biogeochemické cykly: cykly prvků (O, C, N, P, S) a jejich zásobníky, hydrologický cyklus, eutrofizace. 9. Ekologie člověka: Homo sapiens sapiens, historický vývoj, ohrožení biodiverzity i člověka, člověk a životní prostředí (ovzduší, voda, půda, odpady, ekologické katastrofy). 10. Základy krajinné ekologie, aplikované ekologie, agroekologie, vesmírné ekologie. Statistické zpracování dat v ekologii.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát ekologii na gymnaziální úrovni |
| znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni |
| znát biologickou terminologii na úrovni střední školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| být schopen propojovat informace z různých oborů |
| být schopen pochopit základní vztahy živých organismů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| osvojit si základní pojmoslovný aparát ekologie |
| znát problematiku ekologických faktorů ovlivňujících živé organismy |
| znát jednotlivé hierarchické stupně živého světa a jejich problematiku ve vztahu k ekologii |
| znát problematiku člověka a ekologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umět prezentovat ekologickou problematiku dalším osobám |
| umět zhodnotit ekologické otázky a správně je interpretovat |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Begon, Michael. Ekologie : jedinci, populace a společenstva. 1. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997. ISBN 80-7067-695-7.
-
Berger J. Učebnice středoškolské ekologie. České Budějovice, 1998.
-
Laštůvka, Z. - Krejčová, P. Ekologie. Konvoj Brno, 2000.
-
Losos B. Základy obecné ekologie. Praha, 1987.
-
Štorch, D. - Mihulka, S. Základy současné ekologie. Portál Praha, 2000.
|