|
Vyučující
|
-
Šurkalová Petra, RNDr. Ph.D.
-
Barth Václav, prof. RNDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Rozdělení geologických věd. Geochemie. 2. Mineralogie obecná a speciální (krystalografie). 3. Chemické a fyzikální vlastnosti nerostů. 4. Mineralogický systém, jeho principy: prvky, sulfidy. 5. Oxidy a hydroxidy, uhličitany, sulfáty. 6. Fosforečnany, křemičitany, organolity. 7. Minerální parageneze (vznik nerostů magmatogenními, zvětrávacími a metamorfními procesy). 8. Petrologie obecná (klasifikace hornin, textury a struktury hornin). 9. Přehled hornin vyvřelých. 10. Přehled hornin usazených. 11. Přehled hornin přeměněných. 12. Facie, faciální analýza, pedologie (vznik a klasifikace půd). 13. Minerály a horniny ve školní praxi a v terénních cvičeních a exkurzích
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát základy anorganické chemie na úrovni střední školy |
| znát hlavní nerosty a minerální složení základních hornin |
| znát základní geologické procesy na Zemi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s odborným textem v učebnici |
| poznat běžné horninotvorné nerosty podle jejich habitu a fyzikálních vlastností |
| pracovat s geografickou mapou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit vzniku minerálů a horninového prostředí |
| umět definovat vybrané hlavní druhy nerostů a hornin včetně zařažení do mineralogického systému |
| znát minerály a horniny jako surovinové zdroje |
| osvojit si principy klasifikace hornin |
| vysvětlit význam horninového prostředí pro vznik půd a biosféru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| poznat nerosty a horniny podle jejich fyzikálně-chemických vlastností |
| rozumět geologické mapě |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Encyklopedický slovník geologických věd. Sv. 1, A-M. 1. vyd. Praha : Academia, 1983.
-
Dudek, Arnošt; Malkovský, Miroslav; Suk, Miloš. Atlas hornin. 2. vyd. Praha : Academia, 1984.
-
HAZEN, Robert M. Příběh Země. Praha: Beta-Dobrovský, Ševčík, 2015. ISBN 978-80-200-2401-5.
-
HEJTMAN, Bohuslav. Petrografie. Praha: SNTL/ALFA, 1977.
-
HOLUB, František. Obecná a magmatická petrologie. Praha: Karolinum., 2002. ISBN 80-246-0614-3.
-
KACHLÍK, Václav a CHLUPÁČ, Ivo. Základy geologie. Historická geologie.. Praha: Karolinum., 2000. ISBN 382-156-00.
-
SCHUMANN, Walter. Minerály se systémem rychlého určování. Dpbrovský-Ševčík, Praha, 2015. ISBN 978-80-7306-772-4.
-
SKOČEK, Vladimír. Petrologie sedimentů. Praha: Univerzita Karlova., 1993.
-
Slavík, František. Mineralogie. Praha : Academia, 1974.
-
VELEBIL, Dalibor. Minerály pod nohama, v průmyslu a ve sbírkách. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2093-2.
-
Zamarský, V. et al. Mineralogie a petrografie. VŠB Ostrava, 1990.
|