|
Vyučující
|
-
Sequensová Pavlína, RNDr. Ph.D.
-
Urieová Nikola, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do botaniky a fyziologie rostlin 2. Rostlinná buňka ? struktura a procesy na úrovni buňky 3. Histologie 4. Morfologie úvod. Kořen. Stonek 5. Pupen. List 6. Morfologie květu. Květenství. Opylení, oplození. Embryo 7. Semeno, plod 8. Anatomie a morfologie: mechorosty, kapraďorosty, nahosemenné. Ontogenetické cykly rostlin. 9. Ontogeneze rostlin. Celistvost rostlin. Rostlinné regulátory. 10. Transport látek v rostlinném těle. Pohyby rostlin. Vodní režim rostlin 11. Minerální výživa rostlin 12. Fotosyntéza 13. Respirace. Stres, aklimatizace a adaptace rostlin, sekundární metabolity
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát stavbu rostlinné buňky na gymnaziální úrovni |
| znát rostlinná pletiva na gymnaziální úrovni |
| znát morfologii rostlinných orgánů na gymnaziální úrovni |
| znát ontogenezi rostlin a jejich rozmnožování na gymnaziální úrovni |
| znát zásady systematiky na gymnaziální úrovni |
| znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou |
| na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát stavbu a procesy v rostlinné buňce |
| znát anatomickou stavbu primárního i sekundárního rostlinného těla |
| znát morfologické struktury rostlin využívané v systematice rostlin jako determinační znaky |
| znát různé možné způsoby rozmnožování rostlin |
| znát ontogenetický vývoj rostlin s ohledem na významné velké systematické skupiny |
| znát běžně užívané odborné termíny popisující obecně rostlinné tělo, ekologickou funkci rostlin v ekosystému, fylogenetické a ekologické vztahy rostlin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umět užívat latinské odborné názvosloví rostlin bez chyb ústně i písemně |
| umět odvozovat názvy vyšších taxonomických jednotek v češtině i latině |
| umět pozorovat, poznat a popsat struktury rostlinné buňky pozorovatelné ve světelném i elektronovém mikroskopu |
| pozorovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
| poznat a správně pojmenovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
| umět charakterizovat významné anatomické a morfologické struktury rostlinného těla, které jsou užívány jako determinační znaky, s ohledem na jejich funkci a vztah k podobným, ale fylogeneticky odlišným, strukturám |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Laboratorní praktika, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Černohorský, Zdeněk. Základy rostlinné morfologie : Celostátní vysokoškolská učebnice. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1967.
-
Slavíková, Zdeňka. Morfologie rostlin : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 1. [dotisk] 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Votrubová O. Anatomie rostlin. Praha, 1996.
|