|
Vyučující
|
-
Vaculík Vojtěch, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Střety zájmů a riziková místa krajinně-ekologické teorie. 2. + 3. Územní systémy ekologické stability. 4. Natura 2000. 5. Mapování současné krajinné struktury, land-use. 6. Hodnocení krajinných složek, estetiky krajiny, krajinný ráz - terénní výuka. 7. Socioekonomické aktivity v krajině. 8. EIA. 9. SEA. 10. - 13. Komplexní krajinně-ekologický průzkum v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| užívat znalosti, získané v předmětu CBG/ZKE |
| definovat pojem krajina a krajinná struktura |
| popsat jednotlivé složky krajiny |
| zhodnotit stav krajiny ve vybraném regionu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti, získané v předmětech CBG/GEO1, GEO2 a GEO3 |
| užívat obecnou krajinně-ekologickou terminologii |
| vysvětlit komplexní přístup ke studiu krajiny |
| popsat hlavní energo-materiálové toky mezi jednotlivými krajinnými složkami |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat současné problémy s aplikací krajinně-ekologického přístupu |
| identifikovat střety zájmu mezi krajinně-ekologickou teorií a rozvojem společnosti a hospodářství |
| popsat základní principy procesu EIA a SEA |
| popsat nejvýznamnější změny, které se v historii udály v české krajině |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit problematiku návrhu a realizace ÚSES |
| porovnat ekologickou stabilitu dvou území |
| vytvořit seznam rizikových faktorů pro různá prostředí |
| interpretovat svůj vlastní názor na problematiku hodnocení krajinného rázu |
| integrovat získané znalosti a navrhovat vlastní řešení situace v malém příměstském prostředí |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Ehrlich, P., Gergel, J., Zuna, J., Novák, L., Meruňka, K. Metodické pokyny pro revitalizaci potoků. Praha, 1996.
-
Forman, R.T.T., Godron, M. Krajinná ekologie. 1. vyd. Praha Academia 1993, ¨583 s., 1996.
-
Janeček, M. et al. Ochrana zemědělské půdy před erozí. Metodika Ministerstva hospodářství a Ministerstva zemědělství. Praha ÚVTIZ,, 1992.
-
Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
-
Lipský, Z. Krajinná ekologie pro studenty geografických oborů. Praha Karolinum UK, 1996.
-
Löw, J. Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability. Brno, 1995.
-
Ložek, V. Zrcadlo minulosti. Česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha, 2007.
-
Ložek, Vojen. Příroda ve čtvrtohorách. Praha : Academia, 1973.
-
Míchal, Igor. Ekologická stabilita. Brno : Veronica, 1992.
-
Moldan, Bedřich. Životní prostředí České republiky : vývoj a stav do konce roku 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0292-8.
-
Naveh, Zev. Landscape ecology : theory and application : with 82 figures. 2nd ed. New York [etc.] : Springer-Verlag, 1994. ISBN 0-387-94059-6.
|