|
Vyučující
|
-
Sequensová Pavlína, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. úvod do studia biologie člověka s ohledem na složení lidského těla, buněčnou stavbu a tkáně; fylogeneze člověka; 2. ontogeneze člověka; 3. pohybová a opěrná soustava; 4. dýchací soustava; kožní soustava; vylučovací soustava; 5. oběhová soustava a imunitní systém; 6. trávicí soustava a výživa člověka; 7. nervová soustava a smyslové orgány; endokrinní systém; 8. pohlavní soustava a sexuální chování; 9. základy reprodukčního zdraví a sexuální výchovy; 10. základy genetiky člověka; 11. hygiena, 12. první pomoc, stres; 13. vybrané nemoci a poruchy s ohledem na výchovu ke zdraví.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostudium studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
| znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
| znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
| znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
| znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| být schopen pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla |
| být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány |
| znát fylogenezi a ontogenezi člověka |
| znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava |
| znát mechanismy zajišťující homeostázu, základní životní projevy, ontogenezi a reakce na vnější podněty |
| znát vliv dědičnosti na ontogenezi a zdraví jedince |
| znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění |
| znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka |
| vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
| dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
| vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dylevský, I. Základy funkční anatomie člověka. Praha, 2013. ISBN 978-80-01-05249-5.
-
Dylevský, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : Epava, 1995. ISBN 80-901667-0-9.
-
Kopecký M., Cichá M. Somatologie pro učitele. Olomouc, 2005. ISBN 80 244 1072 9.
-
Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2005.
-
Machová, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993. ISBN 80-04-23795-9.
-
Šmarda, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-343-7.
|