Lecturer(s)
|
-
Nová Anna, Mgr.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Students' portfolio, Skills demonstration, Individual study, Self-study of literature, Lecture with visual aids, Seminar
- Team project (50/number of students)
- 20 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 10 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
The student has knowledge of principles of biology didactics and is able to understand to main topics of subject didactics. |
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky. |
Skills |
---|
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
The student acquired basic knowledge and skills about theory of natural history didactics and biology including the processual aspects of natural history and biology teaching. |
Pochopit a charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie. Orientovat se v RVP ZV a RVP GV a dalších RVP se zaměřením na přírodopis a biologii. |
Skills |
---|
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii. Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii. Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Seminar |
Skills demonstration |
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Recommended literature
|
-
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
|