|
Lecturer(s)
|
-
Hošták Radek, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Heckelová Ivana, Mgr.
|
|
Course content
|
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Individual project (40)
- 12 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The student has knowledge of principles of biology didactics and is able to understand to main topics of subject didactics. |
| Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu. Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu. |
| Skills |
|---|
| Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP. Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu. |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The student acquired ability of didactic transformation of natural history information into nursery school level and he is able to management this processual aspects. |
| Znalost všech kategorií procesuální stránky výuky přírodopisu. Znalost kooperativního vyučování a badatelských způsobů výuky. Znalost základních způsobů snižování obtížnosti učiva. Analýza všech stránek RVP SŠ. |
| Skills |
|---|
| Prakticky vytvářet didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami. Rozbor RVP SŠ. Vytvářet ŠVP podle daných principů a zásad. |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Interactive lecture |
| Seminar |
| Multimedia supported teaching |
| Task-based study method |
| Textual studies |
| Discussion |
|
Recommended literature
|
-
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
|