|
Vyučující
|
-
Novotný Miroslav, doc. RNDr. PhD.
-
Vaculík Vojtěch, RNDr. Ph.D.
-
Bokotová Iva, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Didaktická transformace obecných geografických témat na úrovni učiva pro ZŠ. - Environmentální výchova v geografickém vzdělávání. - Zdroje geografických informací pro výuku (články, publikace, internetové stránky, modely atd.). - Integrace techniky do vyučování zeměpisu (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.). - Neformální vzdělávání v zeměpisu jako doplněk klasického školního vyučování (didaktická transformace geografických jevů na příkladech exponátů v SC Techmania).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
| vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
| vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
| vysvětlit pojmy z obecné fyzické i humánní geografie, kartografie a GIS |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
| vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
| analyzovat základní kurikulární dokumenty |
| analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit pojem didaktická transformace a uvést její specifika pro různé obory geografie |
| popsat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu |
| popsat relevantní technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná |
| vysvětlit obsah a význam formálního a neformálního vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| předvést didaktickou transformaci vybraného obecně geografického tématu |
| využívat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu |
| využívat technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná |
| diskutovat rozdíl mezi formálním a neformálním vzděláváním |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Praktická zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Knecht, P., Hofmann, E. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Praha, Česká geografická společnost, 2013.
-
Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a výuce zeměpisu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno, Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7651-8.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Lane, R. Artuculating the pedagogical content knowledge of accomplished geography teachers. Geographical education. 2009.
-
Lišková, Eva. Environmentální výchova jako součást všeobecného základu v přípravě budoucích učitelů : sborník z česko-slovenské konference Uherské Hradiště 23. a 24. listopadu 2000. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-069-2.
-
Ormrod, J.E., Cole, D.B. Teaching content knowledge and pedagogical content knowledge: a model from geographic education. Journal of teaching education. 1996.
-
Strahler, Alan; Strahler, Arthur. Introducing physical geography. 3rd ed. New York : John Wiley & Sons, 2003. ISBN 0-471-41741-6.
|