|
Vyučující
|
-
Sequensová Pavlína, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, terminologie, přehled literatury a informačních zdrojů. 2. Biologicky aktivní látky v rostlinách, jejich rozdělení, biosyntéza, odbourávání a účinky na organismy. 3. Sacharidy 4. Lipidy 5. Třísloviny 6. Glykosidy 7. Flavonoidy 8. Anthraglykosidy, glykoretiny, kardioaktivní glykosidy 9. Thioglykosidy 10. Alkaloidy 11. Silice 12. Přehled léčivých a jedovatých rostlin v Evropě a ve světě, obsah biologických látek, zpracovnání aj. 13. Přehled jedovatých rostlin našeho území a ochrana před jejich účinky. 14. Zápočtový test.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základy rostlinné fyziologie a botanické morfologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou požadovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| nejsou požadovány |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| studenti se seznámí se základními fyziologicky účinnými skupinami sekundárních metabolitů a budou schopni posoudit jejich účinky na lidský organismus |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student rozpozná vybrané farmaceuticky používané rostlinné druhy a kriticky posoudí jejich použití pro domácí léčitelství. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Student popíše účinné látky v rostlinách, rozezná jednotlivé farmaceuticky používané druhy v terénu, posoudí jejich použití v praxi. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Fyziologie rostlin. 1. vyd. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0586-2.
-
Hubík J. a kol. Obecná farmakognosie II. Sekundární látky. SPN Praha, 1998.
-
Jahodář, L. Farmakobotanika.. - Karolinum. Praha, 2006.
-
Spilková J. - Dušek J. Mikroskopie drog. UK Praha, 1994.
|