|
Vyučující
|
-
Sequensová Pavlína, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Obecný úvod do fyziologie rostlin 2. Ontogeneze rostlin. Celistvost rostlin 1. část 3. Ontogeneze rostlin. Celistvost rostlin 2. část: Rostlinné regulátory 4. Transport látek v rostlinném těle. Pohyby rostlin. 5. Vodní režim rostlin 6.-8. Minerální výživa rostlin 9.-11. Fotosyntéza 12. Respirace 13. Stres, aklimatizace a adaptace rostlin, sekundární metabolity
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát odborné termíny obecné biologie a botaniky na úrovni bakalářského studia biologie |
| znát stavbu rostlinné buňky na úrovni bakalářského studia biologie |
| znát stavbu, ontogenezi a rozmnožování rostlin na úrovni bakalářského studia biologie |
| znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva |
| znát fyzikální děje uplatňující se v živých organismech a v ekologických procesech na gymnaziální úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát fyziologickou podstatu ontogenetických změn rostlin a přechodu rostlin do generativní fáze |
| znát roli rostlinných regulátorů na udržení homeostázy, vývoj, život a obranu rostlin |
| umět popsat výměnu látek s prostředím a vedení látek rostlinným tělem |
| umět vysvětlit pricipy příjmu vody rostlinou a vodnímu režimu rostlin i celých společenstev včetně ekologických adaptací na extrémní podmínky |
| vysvětlit základní biochemické děje na úrovni buňky a na subbuněčné úrovni: fotosyntéza, metabolismus hlavních živin, respirace, produkce významných látek |
| znát vztah fyziologických dějů v rostlině k produktivitě ekosystému a vztahům mezi organismy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dokázat vysvětlit fyziologické děje pomocí fyzikálních a chemických zákonů |
| chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď rostliny |
| chápat a vysvětlit evoluční adaptace rostlin jako fyziologickou odpověď na dané podmínky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Larcher, Walter. Fyziologická ekologie rostlin. Praha : Academia, 1988.
-
Procházka S., Macháčková I., Krekule J., Šebánek J. a kol. Fyziologie rostlin. Praha, 1998.
-
Šetlík, I.; Šantrůček, J. a Seidlová F. Fyziologie rostlin. České Budějovice.
|