|
Vyučující
|
-
Chládecká Hana, Mgr.
-
Houška Jan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, přehled literatury. Chemické složení těl živočichů, základy cytologie, molekulární biologie ve vztahu k fyziologii živočichů. 2. Tělní tekutiny živočichů a homeostáze. 3. Imunologie. 4. Fyziologie oběhu tělních tekutin. 5. Fyziologie dýchání. 6. Fyziologie trávení. 7. Metabolismus. 8. Povrch těla, termoregulace, exkrece a osmoregulace. 9. Látkové řízení těla. 10. Nervový systém. 11. Smyslová soustava. Opora těla.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát biologii živočichů na gymnaziální úrovni |
| znát základy chemie a fyziky na gymnaziální úrovni |
| znát biologii buňky na gymnaziální úrovni |
| znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva |
| Odborné dovednosti |
|---|
| být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát podstatu fyziologických dějů probíhajících v tělech živočichů |
| porozumět ontogenetickému vývoji na podkladě fyziologie |
| zná roli hormonů a nervového systému v řízení celého těla živočichů |
| rozumět základním biochemickým dějům na úrovni buňky a na subbuněčné úrovni |
| rozumět výměně látek, energie a informací s prostředím |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď živočichů |
| aplikovat fyzikální a chemické principy na fyziologické děje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Hruška M. Fyziologie živočichů a člověka I. a II.. Hradec Králové, 2012.
-
Hruška, M. Fyziologie živočichů a člověka. Gaudeamus H. Králové, 1994.
-
Janský, L. - Novotný, J. Fyziologie živočichů a člověka. Avicenum Praha, 1981.
-
Janský, Ladislav. Fyziologie živočichů a člověka I : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Novotný I., Hruška M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha, 2003.
-
Petrásek, R. - Šimek, V. - Janda, V. Fyziologie adaptací u živočichů a člověka. PřF MU Brno, 1992.
-
Rosypal S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85623-79-X.
|