|
Vyučující
|
-
Bokotová Iva, Mgr. Ph.D.
-
Vaculík Vojtěch, RNDr. Ph.D.
-
Šurkalová Petra, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu I - typy her a aktivit s příklady 2. Úvod do předmětu II - výběr hry, posouzení vhodnosti a přiměřenosti hry pro vybranou skupinu, příprava hry 3. Hry ve třídě bez použití PC (zeměpisný "oběšenec", vysvětlování a hádání pojmů, kvízy atd.) 4. Hry ve třídě za použití interaktivní tabule (mapové hry, kvízy, křížovky atd.) 5. Pokusy ve třídě I 6. Pokusy ve třídě II 7. Pokusy ve třídě III 8. Orientační hry v rámci třídy a školy 9. Orientační hry v přírodě 10. Geocaching ve městě 11. Geocaching v přírodě 12. Geografická stopovačka 13. Závěrečná hodina - odevzdávání portfolia, diskuze
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zdůvodnit vhodnost zařazení her do výuky |
| popsat rizika zařazení her do výuky a navrhnout, jak se s riziky vypořádat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
| prezentovat výstup před lidmi |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit různé druhy didaktických her s geovědní tématikou |
| vyjmenovat konkrétní hry pro každý druh |
| objasnit základní pravidla a zásady pro zařazení her do vyučování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| naplánovat vyučování pomocí vybrané didaktické hry s geovědní tématikou |
| hodnotit žáky/studenty v průběhu nebo na konci vybrané hry |
| reailzovat naplánované vyučování pomocí vybrané hry |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Portfolio, |
| Studenti si během semestru tvoří portfolio všech her, které byly v rámci semestru představeny a třídí je podle druhu do větších skupin. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Studenti během semináře realizují vyučování pomocí vybrané didaktické hry. |
|
Doporučená literatura
|
-
Činčera, Jan. Práce s hrou : pro profesionály. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.
-
Fuller, G. The Trivia Lover's Guide to the World: Geography for the Lost and Found. 2012. ISBN 978-1442214033.
-
Goswami, Anuj. Geography Quiz Book. 2000. ISBN 978-81718264.
-
Koten, Tomáš. Škola? V pohodě! : metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Vyd. 1. Most : Hněvín, 2006. ISBN 80-86654-18-4.
-
LISENBEEA, P., HALLMANB, CH., LANDRYC, D. Geocaching is Catching Students' Attention in the Classroom. The Geography Teacher. 2015.
-
McClintock, Jack; Helgren, David. Everything is Somewhere: The Geography Quiz Book. 1986. ISBN 978-06880587.
-
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Walford, R. Using games in School Geography.
|