|
Lecturer(s)
|
-
Blechová Eva, Mgr.
-
Faust Jaroslav, Mgr. Ph.D.
-
Novotný Miroslav, doc. RNDr. PhD.
-
Vaculík Vojtěch, RNDr. Ph.D.
-
Bokotová Iva, Mgr. Ph.D.
-
Poláková Alena, Mgr.
|
|
Course content
|
- Didactical transformation - theory - Didactical transformation of general geographical topics on the elementary school level - Sources of information for geographical lessons (articles, publication, websites, models etc.) - Integration of technical equipment in teaching geography (educational software, models, presentations, Google Earth etc.) - Informal education in geography as an addition to classic school lessons (didactical transformation of geographical processes using the exhibitions in Techmania science centre) - Environmental education within teaching geography - Realisation of model lecture and it evaluation
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 65 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
| vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
| vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
| vysvětlit pojmy z obecné fyzické i humánní geografie, kartografie a GIS |
| Skills |
|---|
| na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
| vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
| analyzovat základní kurikulární dokumenty |
| analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích |
| Competences |
|---|
| disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích; rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění; jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy; disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi. |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| explain the concept of didactic transformation (pedagogical content knowledge) and its specifics in various geographical topics |
| describe relevant information sources (articles, publications, websites, models, etc.) for geography education |
| describe relevant technical equipment (tutorials, models, presentations, Google Earth, etc.) that make difficult geographical topics easier to understand |
| explain the content and importance of formal and informal education |
| Skills |
|---|
| demonstrate didactic transformation (pedagogical content knowledge) of selected theme from general geography field |
| use relevant sources of information (articles, publications, websites, models, etc.) for geography education |
| use the technical equipment (tutorials, models, presentations, Google Earth, etc.) that makes difficult geographical topics easier to understand |
| discuss the difference between formal and informal education |
| incorporate appropriate tasks focused on reflection of educational process into teaching practice |
| develop metacognition of educational process both own and of pupils |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Lecture with visual aids |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Textual studies |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Seminar |
| Field trip |
| Task-based study method |
| Skills demonstration |
| Textual studies |
| Competences |
|---|
| Practicum |
| Task-based study method |
| Skills demonstration |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Oral exam |
| Portfolio |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Individual presentation at a seminar |
| Practical exam |
| Competences |
|---|
| Continuous assessment |
| Practical exam |
|
Recommended literature
|
-
BIDDULPH, Mary, LAMBERT, David a BALDERSTONE, David. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group,, 2015. ISBN 978-1-138-77.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
Knox, Paul L.; Marston, Sallie A. Human geography :places and regions in global context / places and regions in global context. 6th ed. Boston : Pearson, 2013. ISBN 978-0-321-72887-6.
-
Pluháčková, Markéta; Duffek, Václav; Stacke, Václav; Mentlík, Pavel. Kritická místa kurikula : zeměpisu : na 2. stupni základní školy. I. / Markéta Pluháčková, Václav Dufffek, Václav Stacke, Pavel Mentlík. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-261-0934-1.
-
Strahler, A. Introducing Physical Geography. Wiley. 2016.
|