|
Vyučující
|
-
Urieová Nikola, Mgr.
-
Sequensová Pavlína, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do botaniky a fyziologie rostlin 2. Rostlinná buňka - struktura a procesy na úrovni buňky 3. Histologie 4. Morfologie úvod. Kořen. Stonek 5. Pupen. List 6. Morfologie květu. Květenství. Opylení, oplození. Embryo 7. Semeno, plod 8. Anatomie a morfologie: mechorosty, kapraďorosty, nahosemenné. Ontogenetické cykly rostlin. 9. Ontogeneze rostlin. Celistvost rostlin. Rostlinné regulátory. 10. Transport látek v rostlinném těle. Pohyby rostlin. Vodní režim rostlin 11. Minerální výživa rostlin 12. Fotosyntéza 13. Respirace. Stres, aklimatizace a adaptace rostlin, sekundární metabolity Cvičení: 1. Úvodní cvičení (botanická literatura, obecný popis symetrií a směrů, latinské názvosloví, herbář) 2. Výtrusné a nahosemenné rostliny (ukázka anatomických a morfologických specifik výtrusných a nahosemenných rostlin) 3. Rostlinná buňka 4. Histologie 1 (parenchym vč. prosenchymu a aerenchymu, kolenchym, sklerenchym, meristémy) 5. Histologie 2 (epidermis vč. trichomů, různé typy listů z hlediska anatomické stavby a ontogenetického vývoje listu) 6. Cévní svazky a stélé (struktura vodivých elementů, typy cévních svazků, typy stélé) 7. Primární a sekundární rostlinné tělo (primární versus sekundární anatomická stavba stonku a kořene) 8. Morfologie kořene, stonku (kořenové zóny, typy stonků dle celkové stavby, dle průřezu, dle vystoupání a dle větvení, metamorfózy stonku) 9. Morfologie listu (odbočování c.s. do listu, přisedání listu, části listu, složené listy) 10. Květ (květní části květů s rozlišenými a s nerozlišenými květními obaly, květní vzorec a diagram, typy srůstu korun/okvětí, typy semeníku, stavba tyčinky, pylové zrno) 11. Květenství a semeno (racemózní a cymózní květenství, embryogeneze, semeno, ariloidy) 12. Plod (apokarpní, cenokarpní, nepravé plody, plodenství a souplodí) 13. Zápočty
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát stavbu rostlinné buňky na gymnaziální úrovni |
| znát rostlinná pletiva na gymnaziální úrovni |
| znát morfologii rostlinných orgánů na gymnaziální úrovni |
| znát ontogenezi rostlin a jejich rozmnožování na gymnaziální úrovni |
| znát zásady systematiky na gymnaziální úrovni |
| znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni |
| znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva |
| znát fyzikální děje uplatňující se v živých organismech a v ekologických procesech na gymnaziální úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou |
| na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
| být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát stavbu a procesy v rostlinné buňce |
| znát anatomickou stavbu primárního i sekundárního rostlinného těla |
| znát morfologické struktury rostlin využívané v systematice rostlin jako determinační znaky |
| znát různé možné způsoby rozmnožování rostlin |
| znát ontogenetický vývoj rostlin s ohledem na významné velké systematické skupiny |
| znát běžně užívané odborné termíny popisující obecně rostlinné tělo, ekologickou funkci rostlin v ekosystému, fylogenetické a ekologické vztahy rostlin |
| znát roli rostlinných regulátorů na udržení homeostázy, vývoj, život a obranu rostlin |
| umět vysvětlit principy příjmu vody rostlinou a vodnímu režimu rostlin i celých společenstev včetně ekologických adaptací na extrémní podmínky |
| vysvětlit základní biochemické děje na úrovni buňky a na subbuněčné úrovni: fotosyntéza, metabolismus hlavních živin, respirace, produkce významných látek |
| znát vztah fyziologických dějů v rostlině k produktivitě ekosystému a vztahům mezi organismy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umět užívat latinské odborné názvosloví rostlin bez chyb ústně i písemně |
| umět odvozovat názvy vyšších taxonomických jednotek v češtině i latině |
| umět pozorovat, poznat a popsat struktury rostlinné buňky pozorovatelné ve světelném i elektronovém mikroskopu |
| pozorovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
| poznat a správně pojmenovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
| umět charakterizovat významné anatomické a morfologické struktury rostlinného těla, které jsou užívány jako determinační znaky, s ohledem na jejich funkci a vztah k podobným, ale fylogeneticky odlišným, strukturám |
| dokázat vysvětlit fyziologické děje pomocí fyzikálních a chemických zákonů |
| chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď rostliny |
| chápat a vysvětlit evoluční adaptace rostlin jako fyziologickou odpověď na dané podmínky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Laboratorní praktika, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Lux, Alexander; Baláž, Milan,; Kummerová, Marie,; Soukup, Aleš; Votrubová, Olga,; Abe, Jun,; Morita, Shigenori; Rost, Thomas L. Obrazový průvodce anatomií rostlin = Visual guide to plant anatomy. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-200-2620-0.
-
Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin II.. Praha, 2017.
-
Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin I.. Praha, 2016.
-
Votrubová O. Anatomie rostlin. Praha, 1996.
|