|
Vyučující
|
-
Bokotová Iva, Mgr. Ph.D.
-
Šurkalová Petra, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Projektové vyučování - úvod do problematiky (typy projektů, cíle, složky, výhody x nevýhody) 2. Postavení projektového vyučování v kurikulu (RVP, ŠVP) + mezipředmětové vazby 3. Návrhy témat geovědních projektů + příklady 4. Příprava projektového vyučování 5. Realizace a závěrečné hodnocení projektového vyučování 6. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma I 7. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma II 8. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma III 9. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu I 10. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu II 11. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu III 12. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu IV
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní geovědní terminologii na středoškolské úrovni |
| orientovat se v elementárních základech problematiky vzdělávání mládeže |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat základní geografická témata středoškolského kurikula |
| provést rozbor odborné literatury na zvolené téma |
| samostatně interpretovat výsledky své práce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat projektové vyučování z teoretického hlediska |
| popsat základní zákonitosti přípravy projektového vyučování |
| vytvořit vlastní návrh projektového vyučování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat postavení projektového vyučování v rámci současného kurikula |
| aplikovat teoretické znalosti při přípravě a realizaci vlastního geograficky zaměřeného projektu |
| obhájit vlastní návrh projektového vyučování |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
-
Dvořáková, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
Košťálová, Iva. Projektové vyučování. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2003.
-
Koten, Tomáš. Škola ? V pohodě! (2) : projektové vyučování na základní škole : metodický návod, hry a formy práce pro projektové vyučování a praktickou realizaci průřezových témat (aktivní činnostní učení napříč předměty v kooperativních skupinách. Vyd. 1. Most : Hněvín, 2009. ISBN 978-80-86654-25-6.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Vorlíček, J. V zeměpise prakticky jinak. 2012. ISBN 8087604288.
|