Předmět: Projektové vyučování v praxi

» Seznam fakult » FPE » CBG
Název předmětu Projektové vyučování v praxi
Kód předmětu CBG/PVP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čábalová Alena, Mgr. Ph.D.
  • Binderová Jitka, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Projektové vyučování - úvod do problematiky (typy projektů, cíle, složky, výhody x nevýhody) 2. Postavení projektového vyučování v kurikulu (RVP, ŠVP) + mezipředmětové vazby 3. Návrhy témat geovědních projektů + příklady 4. Příprava projektového vyučování 5. Realizace a závěrečné hodnocení projektového vyučování 6. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma I 7. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma II 8. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma III 9. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu I 10. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu II 11. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu III 12. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu IV

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní geovědní terminologii na středoškolské úrovni
orientovat se v elementárních základech problematiky vzdělávání mládeže
Odborné dovednosti
diskutovat základní geografická témata středoškolského kurikula
provést rozbor odborné literatury na zvolené téma
samostatně interpretovat výsledky své práce
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat projektové vyučování z teoretického hlediska
popsat základní zákonitosti přípravy projektového vyučování
vytvořit vlastní návrh projektového vyučování
Odborné dovednosti
diskutovat postavení projektového vyučování v rámci současného kurikula
aplikovat teoretické znalosti při přípravě a realizaci vlastního geograficky zaměřeného projektu
obhájit vlastní návrh projektového vyučování
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
  • Dvořáková, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
  • Košťálová, Iva. Projektové vyučování. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2003.
  • Koten, Tomáš. Škola ? V pohodě! (2) : projektové vyučování na základní škole : metodický návod, hry a formy práce pro projektové vyučování a praktickou realizaci průřezových témat (aktivní činnostní učení napříč předměty v kooperativních skupinách. Vyd. 1. Most : Hněvín, 2009. ISBN 978-80-86654-25-6.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
  • Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Vorlíček, J. V zeměpise prakticky jinak. 2012. ISBN 8087604288.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr