Vyučující
|
-
Čábalová Alena, Mgr. Ph.D.
-
Binderová Jitka, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Projektové vyučování - úvod do problematiky (typy projektů, cíle, složky, výhody x nevýhody) 2. Postavení projektového vyučování v kurikulu (RVP, ŠVP) + mezipředmětové vazby 3. Návrhy témat geovědních projektů + příklady 4. Příprava projektového vyučování 5. Realizace a závěrečné hodnocení projektového vyučování 6. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma I 7. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma II 8. Skupinová práce - příprava projektu na zadané téma III 9. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu I 10. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu II 11. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu III 12. Realizace projektu navrženého studenty + zhodnocení projektu IV
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní geovědní terminologii na středoškolské úrovni |
orientovat se v elementárních základech problematiky vzdělávání mládeže |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat základní geografická témata středoškolského kurikula |
provést rozbor odborné literatury na zvolené téma |
samostatně interpretovat výsledky své práce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat projektové vyučování z teoretického hlediska |
popsat základní zákonitosti přípravy projektového vyučování |
vytvořit vlastní návrh projektového vyučování |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat postavení projektového vyučování v rámci současného kurikula |
aplikovat teoretické znalosti při přípravě a realizaci vlastního geograficky zaměřeného projektu |
obhájit vlastní návrh projektového vyučování |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
-
Dvořáková, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
Košťálová, Iva. Projektové vyučování. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2003.
-
Koten, Tomáš. Škola ? V pohodě! (2) : projektové vyučování na základní škole : metodický návod, hry a formy práce pro projektové vyučování a praktickou realizaci průřezových témat (aktivní činnostní učení napříč předměty v kooperativních skupinách. Vyd. 1. Most : Hněvín, 2009. ISBN 978-80-86654-25-6.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Vorlíček, J. V zeměpise prakticky jinak. 2012. ISBN 8087604288.
|