Lecturer(s)
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
unspecified
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Individual study, Lecture with visual aids, Seminar
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 8 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
name the stages of teaching, means of teaching and educational methods |
apply knowledge of pedagogy, psychology, human biology and chemistry articles to the chemistry didactic issue |
the issue of the relationship to student learning and set and the chemical aspect and on the lower level of secondary school |
to acquire an individual access to gifted and disabled students, choosing the right approach and to respect the basic principles of teaching |
Skills |
---|
apply the acquired knowledge and skills during the preparation of the lesson |
demonstrate the ability of the two and three-dimensional equipment to prepare for classes, educational technology to increase the efficiency of instruction process |
master the basic methods of work (word, demonstration, training, refresher, M., separate and group work...) |
learn the lessons of chemistry and using knowledge pedagogy, psychology, human biology, didactics and professional articles |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
explane the Framework Educational Program for secondary school and Scholl Educational Program for chemistry teaching at high school |
characterize methodology of separate work, group work, project work, laboratory |
explain specialty of work with gifted pupils, lagging pupils, pupils from ethnic and national minorities |
chracterize basic teaching methods at high school |
Skills |
---|
prepare the lesson of chemistry and implement the lesson |
to include two-dimensional and three-dimensional aids in the chemistry teaching, to use a data projector, visualizer and other didactic means |
to use basic methods of work (verbal, demonstration, practice, repetition, individual and group work, ...) |
work with a class, a group of students and with individuals in chemistry lessons and laboratory exercises |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Oral exam |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Project |
Recommended literature
|
-
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
-
Učebnice chemie pro gymnázia.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
-
Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
-
Bílek, M., Rychtera, J. Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
-
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
-
JANKŮ, Z. Školní pokusy z organické chemie. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
-
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. SPN Praha, 1984.
-
MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Praha : Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
-
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. SPN Praha, 1975.
-
Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
ŠVEC, V. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|