Lecturer(s)
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1st Scholar and learning 2nd Teaching is a two-way process 3rd How could we make an interest for students 4th Gifted, handicapped scholar, scholar of another ethnic 5th Didactic principles 6th Educational goals 7th Phases and activities in the lesson - interpretation 8th Practical exercises 9th Dialogical method 10th Group and individual work 11th Forms of teaching chemistry 12th Elective courses, optional and leisure activity
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Individual study, Lecture with visual aids, Seminar
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 36 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
apply basic knowledge of human biology, in particular nervous system - conditional and unconditional reflexes and higher neural activity - on chemistry didactics |
do the source articles - pedagogy, psychology |
transform knowledge of professional articles, in particular general chemistry, inorganic chemistry, organic chemistry, physical chemistry, biochemistry, into chemistry didactics issues |
handle basic knowledge of computing and the Internet |
Skills |
---|
control actively the pedagogy and psychology and use this knowledge in practice |
apply knowledge of human biology |
knowledge of vocational subjects bring to chemistry didactics |
the use of the Internet to find information |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
the issue of the relationship to student and learning and set on a theme |
to understand the principle of the functioning of the short, medium and long-term memory |
do the source articles - education, training, psychology and apply them to the chemistry didactics issue |
choosing the right procedures for implementing the various stages of the class |
apply individual access to the handicapped, gifted students choose the right approach and respecting the basic educational principles |
Skills |
---|
apply knowledge of pedagogy, psychology and the chemistry to didactics |
apply knowledge to practice and a repetition of the class |
to show the type of training |
respect educational principles and knowledge in education, psychology and chemistry didactics in various stages of preparation and practice class |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
Beneš, Pavel; Pumpr, Václav; Svobodová, Miloslava. Chemie v sešitě pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha : Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-11-2.
-
Dušek, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vydání druhé, přepracované. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Mareš, Svatopluk; Adamcová, Radka; Pachlová, Jaroslava. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Mužík, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.
|