|
Vyučující
|
-
Bohm Čeněk, doc. PhDr. Ph.D.
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Výuka občanské výchovy v zahraničí, evropská dimenze ve výuce občanské výchovy. 2. Příklady vybraných kurikulárních dokumentů ze zahraničí. 3. Historické mýty a stereotypy a možnosti občasnkovýchovného vzdělávání. Média a občanská výchova, formativní role občanské výchovy. 4. Každodenní aspekty témat z občanské výchovy. 5. Mezipředmětové vztahy ve vyučování občanské výchovy. Aplikace na konkrétní učivo. 6. Výchovná role občanské výchovy. Kontroverzní témata v občanské výchově. 7. Vybrané webové portály využitelné pro výuku občanské výchovy. 8. Analýza vybraných ŠVP - klíčové kompetence - příklady efektivních aplikací v občanské výchově. 9. Analýza vybraných ŠVP - průřezová témata - příklady efektivních aplikací v občanské výchově. 10. Současné trendy v občanské výchově, literatura, osobnosti, tipy, příklady dobré praxe. 11. - 12. Náslechová praxe a její rozbor. 13. Shrnutí výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit strukturu didaktické analýzy učiva. |
| Popsat principy tvorby učebnic v občansko vědním vzdělávání. Charakterizuje současné učebnice pro výuku občanské výchovy. |
| Charakterizovat aktivizující edukační metody využitelné v pedagogickém procesu občanské výchovy na ZŠ. |
| Popsat mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání. |
| Uvést zákonitosti a principy projektového vyučování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vytvořit didaktickou analýzu učiva podle tématu občansko vědního vzdělávání. |
| Na základě odborných kritérií posoudit kvalitu jednotlivých učebnic a studijních materiálů. |
| Implementovat aktivizující edukační metody v pedagogickém procesu předmětu občanská výchova. |
| Efektivním způsobem využít mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání. |
| Realizovat projektové vyučování v pedagogickém procesu občasnko vědního vzdělávání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat způsoby výuky občanské výchovy v zahraničí. |
| Popsat možnosti využití médií ve výuce občanské výchovy. |
| Charakterizovat možnosti mezipředmětových vztahů ve výuce občanské výchovy. |
| Vyjmenovat a popsat www portály využitelné ve výuce občanské výchovy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Transfer prvků výuky občanské výuky do podmínek ČR. |
| Efektivním způsobem využívat mediálních prostředků ve výuce občanské výchovy. |
| Implementovat mezipředmětové vztahy do výuky občanské výchovy. |
| Efektivním způsobem využívat www portály ve výuce občanské výchovy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
-
KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
-
LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
-
PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-7.
-
PROCHÁZKOVÁ, Ivana, RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku k občanské výchovy. Praha, 2001. ISBN 80-211-0407-4.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
|