Vyučující
|
-
Řezáčová Jitka, PaedDr.
-
Tlumačová Barbara, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do didaktiky dějepisu 2. Předmět DD a jeho historický vývoj 3. Dějepisné vyučování, význam, cíl, obsah 4. Osobnost učitele (specifika dějepisu) 5. Vývoj dějepisného vyučování v Čechách 6. Metodika a metodologie vyučování dějepisu 7. Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu dějepis v klasickém pojetí a na pozadí kurikulární reformy 8. Metody fixační; fixace 9. Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování dějepisu 10. Motivace ve vyučování dějepisu, vnější činitele, vnitřní motivy 11.-12. Náslechová praxe a její rozbor
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student ukončil teoretické studium se zaměřením na historii v bakalářském oboru. Je bezpodmínečně nutná komplexní příprava v oblasti českých a obecných dějin, a to v průřezu všech období historie |
Výsledky učení |
---|
studenta(ka): - vytvoří si přehled o vývoji vyučování dějepisu v našich podmínkách, o obecně platných zásadách českého modelu vyučování školního dějepisu - orientuje se v současných trendech vyučování v intencích kurikulární reformy na ZŠ a nižších tříd víceletých gymnázií (dále VG), zná informační zdroje a základní dokumenty této reformy pro jednotlivé typy škol - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i kritické znalosti historického tématu pro žáky ZŠ a VG, - prokáže schopnost naplánovat a efektivně vybrat vhodné metody i didaktické formy k prezentaci a fixaci historického děje - orientuje se v možnostech využití interdisciplinárních vztahů v daném tématickém celku vyučování dějepisu na ZŠ a VG - účelně formuluje hlavní zásady didaktické analýzy (průřezová témata, klíčové kompetence, formy evaluace a autoevaluace žáků) a to na konkrétních příkladech historické látky |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Alberty, J. Úvod do vyučovania dejepisu. Bratislava, 1988.
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Beneš, Z. Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu,. Praha, 2002.
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Čapek, Vratislav. Didaktika dějepisu. Díl 2, Výchovně vzdělávací proces v dějepise. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
-
Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Jílek, T. a kol. Základy didaktiky dějepisu. Plzeň, 1994.
-
Jílek,T., Čapek, V. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. Plzeň, 1994.
-
Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2004.
-
Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.
-
Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.
-
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
|