Předmět: Didaktika dějepisu 1

» Seznam fakult » FPE » KHI
Název předmětu Didaktika dějepisu 1
Kód předmětu KHI/DID1Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řezáčová Jitka, PaedDr.
  • Tlumačová Barbara, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do didaktiky dějepisu 2. Předmět DD a jeho historický vývoj 3. Dějepisné vyučování, význam, cíl, obsah 4. Osobnost učitele (specifika dějepisu) 5. Vývoj dějepisného vyučování v Čechách 6. Metodika a metodologie vyučování dějepisu 7. Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu dějepis v klasickém pojetí a na pozadí kurikulární reformy 8. Metody fixační; fixace 9. Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování dějepisu 10. Motivace ve vyučování dějepisu, vnější činitele, vnitřní motivy 11.-12. Náslechová praxe a její rozbor

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student ukončil teoretické studium se zaměřením na historii v bakalářském oboru. Je bezpodmínečně nutná komplexní příprava v oblasti českých a obecných dějin, a to v průřezu všech období historie
Výsledky učení
studenta(ka): - vytvoří si přehled o vývoji vyučování dějepisu v našich podmínkách, o obecně platných zásadách českého modelu vyučování školního dějepisu - orientuje se v současných trendech vyučování v intencích kurikulární reformy na ZŠ a nižších tříd víceletých gymnázií (dále VG), zná informační zdroje a základní dokumenty této reformy pro jednotlivé typy škol - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i kritické znalosti historického tématu pro žáky ZŠ a VG, - prokáže schopnost naplánovat a efektivně vybrat vhodné metody i didaktické formy k prezentaci a fixaci historického děje - orientuje se v možnostech využití interdisciplinárních vztahů v daném tématickém celku vyučování dějepisu na ZŠ a VG - účelně formuluje hlavní zásady didaktické analýzy (průřezová témata, klíčové kompetence, formy evaluace a autoevaluace žáků) a to na konkrétních příkladech historické látky
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Alberty, J. Úvod do vyučovania dejepisu. Bratislava, 1988.
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
  • Beneš, Z. Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu,. Praha, 2002.
  • Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
  • Čapek, Vratislav. Didaktika dějepisu. Díl 2, Výchovně vzdělávací proces v dějepise. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
  • Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Jílek, T. a kol. Základy didaktiky dějepisu. Plzeň, 1994.
  • Jílek,T., Čapek, V. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. Plzeň, 1994.
  • Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2004.
  • Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.
  • Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.
  • Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr