|
Vyučující
|
-
Ovsjanniková Dana Rebeka, PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Historický vývoj léčitelství, lékařství a moderní medicíny v tématech: 1. Nemoci a léčitelství v pravěku, 2. Lékařství v orientálních despociích, 3. Osobnosti antického lékařství, odkaz dnešní medicíně, 4. Arabské lékařství,Talmud a zásady židovského lékařství, 5. Středověk a objevitelé v medicíně, 6. Nové epidemické choroby spojené s rozšiřováním světa, 7. Velcí objevitelé 17. a 18. století, 8. 19. století - vítězství nad smrtícími epidemiemi, 9. Zásadní objevy 20. století, 10. Alternativní lékařské metody současnosti - návrat k orientálním technikám. 11. Přehled základního pojmosloví. Terminologie moderní medicíny jako nutná výbava dnešního občana. 12. Vybrané kapitoly z dějin lékařství - ukázky využití pro vyučování dějepisu v praxi ZŠ a SŠ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Seminární výuka, Studium textů, Přednáška
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vybrat a interpretovat základní faktografii související s kurzovním předmětem, a to v intencích středoškolského gymnaziálního učiva |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - sestavit přehled hlavních mezníků ve vývoji světové medicíny od počátku dějin lidstva až po současnost - vymezit a vysvětlit vklad české lékařské vědy do světové medicíny na pozadí historického vývoje - orientovat se v hlavních cílech současné medicíny, vědeckého bádání a veřejného zdravotnictví |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vyhledat a využít pro tvůrčí práci spolehlivé informační zdroje k tématu - analyzovat vybrané téma (odborné, monografické...) z dějin medicíny - didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně prezentovat jeho historický vývoj |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bauer, J. Podivné konce českých panovníků. Třebíč, 2001.
-
de Kruif, P. Bojovníci se smrtí. Praha, 1978.
-
Junas, J. Průkopníci medicíny. Praha, 1977.
-
kol. Historie medicíny. Praha, 1999.
-
Lesný, I. Zpráva o nemocech mocných. Praha, 1984.
-
Mil. Matoušek. Přehled dějinného vývoje lékařství. Praha, 1982.
-
Mil. Matoušek. Úvod do studia lékařství. Praha, 1985.
-
Nuland, Sherwin B. Lékařství v průběhu staletí. Praha, 2000.
-
Paul de Kruif. Bojovníci se smrtí. Praha, 1978.
-
Pollak, K. Bohové, modlitby a zdraví. Praha, 1973.
-
Pollak, K. Medicína dávných civilizací. Praha, 1983.
-
Pollak, Kurt. Medicína dávných civilizací. 2. vyd. Praha : Orbis, 1976.
-
Porter, R. Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha, 2001.
-
Říhová, Milada a kol. Kapitoly z dějin lékařství. Praha, 2005.
-
Schott, H. Kronika medicíny. Praha, 1994.
-
Svobodný, P., Hlaváčková, L. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha, 2004.
-
Švejnoha, J. Lékař léčí, příroda uzdravuje. Praha, 1987.
-
Vlček, E. Jak zemřeli. Významné osobnosti českých dějin z pohledu antropologie a lékařství. Praha, 1993.
|