|
Vyučující
|
-
Ovsjanniková Dana Rebeka, PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Student(ka) - hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu na 2. stupni základní školy - při analytickém pozorování činnosti učitele a žáků aplikuje poznatky získané v předmětech oboru občanská výchovya a její didaktika, pedagogika a psychologie - absolvuje skupinový rozbor hospitovaných hodin s učitelem ZŠ - sestaví písemný systematický rozbor hospitovaných hodin - komentuje své závěry a navrhne možnosti alterace určité edukační situace
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace, Studijní praxe
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat znalost základního pojmosloví didaktiky občanské výchovy, strukturování a výběru didaktických metod a forem oborové didaktiky, prokázat povědomí o základní aktuální literatuře oborové didaktiky občanské výchovy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - sledovat edukační proces a smysluplně hodnotit různé výukové situace z hlediska obsahového i formálního, aplikovat teoreticky své dosavadní didaktické znalosti a provést základní didaktickou analýzu vybrané výukové situace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - platného kurikula pro příslušný stupeň školy, zásad a postupů jeho naplňování, specifik oborové didaktiky a zásad transdidaktického přístupu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - sestavit didaktickou analýzu náslechové hodiny - uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou argumentaci v hodnocení náslechové hodiny - argumentovat uplatnění zásad tvorby cílů, naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů v náslechové hodině |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Skupinová konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Studijní praxe, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
|