|
Vyučující
|
-
Malotín Ctibor, doc. Mgr. Ph.D.
-
Božovský Petr, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na rytmický výcvik a orffovský instrumentář. Začlenění základních poznatků z hudební nauky, akustiky a organologie do výuky na SŠ a ZŠ, Rozbor výstupové praxe. Vytvoření vlastních úprav skladeb pro žákovské obsazení s využitím rozšířeného orffovského instrumentáře. Samostatné výstupy - realizace autorských úprav skladeb. Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s použitím elektronických hudebních nástrojů a notačních programů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 22 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro SŠ a ZŠ. Orientovat se v základech hudební teorie. Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb. Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. Orientovat se v současném hudební dění. Ovládat hru na základní nástroje OI |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Objasnit základní pojmy z hudební teorie a organologie. Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti instrumentální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| S použitím rozšířeného Orffova instrumentáře interpretovat skladby z oblasti artificiální i nonartificiální hudby a vytvořit k nim prokomponované instrumentální doprovody. Aranžovat jednoduché skladby pro potřeby školní praxe a v rámci veřejného výstupu je realizovat s ostatními kolegy v semináři. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
MŠMT. Aktualizované RVP pro gymnázia. [online]. 2020. 2020.
-
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online].. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
-
HOLUBEC, Jiří.; PRCHAL, Jan; REITTEREROVÁ, Vlasta. Nebojme se klasiky desítka hitů ve snadných úpravách pro neomezený počet hráčů na libovolné nástroje. Editio Bärenreiter. 2007.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
JENČKOVÁ, Eva. Setkání s hudební formou. 33 s. Hradec Králové: Tandem. 2009.
-
KRUŠINSKÁ, M. a J.G. ZELEIOVÁ. Hudobno?výchovné a hudobno?terapeutické moduly. VERBUM: vydavatelství Katolickej univerzity v Ružomberoku. 2011.
-
MOTL, Milan. EVA JENČKOVÁ a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky. Hradec Králové: Tandem. 2019.
-
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, TICHÁ, Alena a STAŇKOVÁ, Tereza. Lidové písničky a hry s nimi 2. PORTÁL: Praha. 2023.
|