Lecturer(s)
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
|
Course content
|
The content of the subject is therefore: a) musical theoretic from the field of didactics (questions of teacher education, types of learning, criteria of choice of pupils, pupils' musicals, including the possibilities of their development, methods and forms of work in teaching, evaluation in subject, proven and current trends in HV education , including the musical science literature on the subjects belonging to them; b) the curriculum document (RVPZV, RVPG) in all its overlapping and subject areas, including the content of its content by specific methods and forms of work in HV; c) the current HV textbook and its content.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Individual project (40)
- 130 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic knowledge of field didactics, field pedagogy and psychology |
Skills |
---|
Use of knowledge from field didactics, field pedagogy and psychology in practice |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Deepening the current knowledge, skills and attitudes in the field of didactics of music education in the process of radical transformation of contemporary world music culture and focusing on the norms of the musical education process in school and on the interaction of its actors |
Skills |
---|
Using current knowledge, skills and attitudes in the field of didactics of music education in the process of radical transformation of contemporary world music culture and focusing on the laws of the musical education process in school and on the interaction of its actors |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
One-to-One tutorial |
Textual studies |
Discussion |
Skills |
---|
One-to-One tutorial |
Discussion |
Textual studies |
Competences |
---|
One-to-One tutorial |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Practical exam |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Seminar work |
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Školské dokumenty RVP, aktuální učebnice hudební výchovy pro 2. stupeň základních škol a pro gymnázia..
-
Balada, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
-
Cambell, Patricia Shehan. Music, education, and diversity : bridging cultures and communities. New York :Teachers College Press,, 2018. ISBN 978-0-8077-5882.
-
Coufalová, Gabriela, Ivo Medek a Jaromír Synek. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů:[slyšet jinak].. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013.
-
Kopecký, Jiří, Jaromír Synek a Vít Zouhar. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování:[slyšet jinak].. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014.
-
O'Hara, Kenton. Consuming music together : social and collaborative aspects of music consumption technologies. Dordrecht :Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7017-3.
-
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
-
Synek, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.. Praha: Portál, 1998.
-
Tichá, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha:. Národní informační a poradenské středisko pro kulturu,, 2004.
|