|
Vyučující
|
-
Štěpka Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, etudy. Přednesové skladby: Baroko, klasicismus. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládání pianistických návyků - správné tvoření klavírního úhozu a jednotlivých technických prvků, spojení notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře |
| Výsledky učení |
|---|
| po absolvování nástrojové hry by měl student dosáhnout takového stupně technického a hudebního rozvoje, aby byl schopen samostatně hrát na nástroj, studovat nové skladby v rozsahu svých možností, improvizovat doprovody k lidovým a umělým písním |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zdůvodnit výběr přednesových skladeb v kontextu s výukou HV (pokročilí studenti). Objasnit pojmy z oblasti rozvoje klavírní techniky: hra legato, staccato, odtah, druhy doprovodu a jejich popis, osvojované kadence a jejich stavba. Popsat osvojované stupnice a specifika jejich hry (prstoklady, předznamenání, způsob hry). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Samostatně prohlubuje své odborné znalosti a odborné dovednosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student demonstruje své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části po domluvě s vyučujícím, v době nutné distanční výuky kompletně), a to ve třech ucelených souborech. Zde mu vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu při distanční výuce je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru vyučujícímu i do úložiště gapps. |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Samostatně prohlubuje své odborné znalosti a odborné dovednosti |
|
Doporučená literatura
|
-
Já, písnička zpěvník (výběr I. - IV.). Cheb:. Music:Cheb, 1997.
-
Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.
-
Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299)..
|