|
Vyučující
|
-
Štěpka Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bubeníčková Barbora, MgA.
|
|
Obsah předmětu
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, etudy. Přednesové skladby: Baroko, 20. století. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládání pianistických návyků - správné tvoření klavírního úhozu a jednotlivých technických prvků, spojení notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře |
| Výsledky učení |
|---|
| po absolvování nástrojové hry by měl student dosáhnout takového stupně technického a hudebního rozvoje, aby byl schopen samostatně hrát na nástroj, studovat nové skladby v rozsahu svých možností, improvizovat doprovody k lidovým a umělým písním |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zdůvodnit výběr přednesových skladeb v kontextu s výukou HV (pokročilí studenti). Objasnit pojmy z oblasti rozvoje klavírní techniky: hra legato, staccato, odtah, druhy doprovodu a jejich popis, osvojované kadence a jejich stavba. Popsat osvojované stupnice a specifika jejich hry (prstoklady, předznamenání, způsob hry). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatně prohlubuje své odborné znalosti a odborné dovednosti |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
CZERNY, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821).
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon:. Plzeň: Západočeská univerzita,, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1. - 4. třídu. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
-
KLEINOVÁ, E. Škola hry z listu.. Praha: Supraphon,, 1982.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2014. ISBN 978-80-261-0258-8.
|