|
Vyučující
|
-
Stuchlík Veleslav, prof. PhDr. MgA. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Metodologie předmětu. Obecná charakteristika a funkce nonartificiální hudby (NAH). Rozdělení NAH. Terminologie. Evropský vývoj NAH až do setkání s jazzem. Vývoj NAH v Čechách. Jazz - charakteristika. Základní charakteristika hudebně-vyjadřovacích prostředků jazzu s akcentem na kinetickou složku. Folklórní útvary afroamerické hudby. Vývojové etapy jazzu - pochodový jazz, chicagský styl. Vývojové etapy jazzu - New York, swing. Vývojové etapy jazzu - be bop. Vývojové etapy jazzu - cool jazz, west coast jazz, third stream, hard bop, soul jazz. Vývojové etapy jazzu - free jazz, jazz rock, současný jazz Moderní populární hudba - charakteristika. Country hudba, rhythm&blues, R&R - vývoj, hlavní osobnosti, rocková hudba 60. let, rocková hudba 70. let . Reflexe proběhlé výstupové praxe diskuse o uplatnění získaných znalostí v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student by se měl ovládat všeobecné znalosti z hudební teorie, alespoň na úrovni základní hudební nauky na ZUŠ a měl by mít obecné kulturní povědomí |
| Výsledky učení |
|---|
| student by mě měl znát základní hudební zdroje vzniku jazzové hudby, měl by si pamatovat základní znaky jazzové hudby a popsat také hlavní etapy vývoje jazzové hudby a základní žánry populární hudby až do 70. let 20. století. Na základě poslechu by je měl umět také rozlišit a identifikovat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student by měl umět vyjmenovat základní hudební zdroje vzniku jazzové hudby, měl by si rozpoznat základní znaky jazzové hudby a určit také hlavní etapy vývoje jazzové hudby a základní žánry populární hudby až do 70. let 20. století na základě poslechu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Samostatně prohlubuje své odborné znalosti a odborné dovednosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
DORŮŽKA, L. a P. DORŮŽKA. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní.
-
DORŮŽKA, L. Šlitr ; Fotogr. Miroslav Jodas. [aj.] ; Přebal, vazba a graf. úprava Vladimír Nagaj.
-
KOTEK, J. O české populární hudbě a jejích posluchačích : Od historie k současnosti.
-
LANGER, M. J. Dvorana Country..
-
POLEDŇÁK, I. a I. WASSERBERGER. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. Sv 1., Část věcná.
-
POLEDŇÁK, I. Úvod do problematiky nonartificiální hudby a speciálně hudby jazzového okruhu.
-
WEISS, T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let].
|