Lecturer(s)
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
requirements: A. Advanced students (graduates of the Conservatory Music School and first cycle) Scale: C, G, D, A, E, including minor c, g, d, and e straight (combined) 2 etudes of different character 2 recitative songs, including one from the Baroque and Classicism second anthem Czech Republic Playing 10 songs with different stylization accompaniment, transposition into singing folk songs appropriate keys B. beginners and less advanced students Scale: C, G, D, A, E (both hands in countermovement over two octaves) 1 etude 2 compositions with: G.Ph. Telemann: Gavotte, O. Macha: Chodský dance 5 folk songs with two kinds of stylized accompaniment
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Skills demonstration, Individual study, Students' self-study, Practicum
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Individual project (40)
- 13 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Theoretical knowledge of music theory. Knowledge of chords, cadences principle of creating a basic piano accompaniments stylization. |
Skills |
---|
Application of theoretical knowledge in practical activities. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
The skill competencies for playing instrumental accompaniments songs and compositions in the history of music. |
Skills |
---|
Application of theoretical knowledge in practical activities. |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
Skills |
---|
Individual study |
Competences |
---|
Skills demonstration |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Self-evaluation |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Practical exam |
Recommended literature
|
-
výuková videa dr. Liškové ? obdrží na semináři, repertoár určených skladeb a písní.
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy. 1. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 1991.
-
CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
-
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
JURKOVIČ, P. Na cestách k hudbě. Esej o hudební výchově.. Praha: UK,, 2006.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
LEVINE, M. The Jazz TheoryBook.. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
ŠOLC, M. Tajemství akordových značek.. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.
-
ZENKL:. Učebnice harmonie.. Praha: Editio Bärenreiter,, 2010.
|