Course: Listening activities in the context of the history of music

» List of faculties » FPE » KHK
Course title Listening activities in the context of the history of music
Course code KHK/PADH1
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Music prehistory and natural nations. Music of the ancient cultures of the ancient world. The music of the Middle Ages (5th-14th cent.). Music of the Renaissance (14th-15th cent.). Baroque music (1600-1720 / 30). Classical Music (from 1720 to 1730-the beginning. 19th century.). Czech music in the period of enlightened absolutism (classicism, 1740-1810).

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
NONE
learning outcomes
Based on active listening to European music students are able to identify, define and describe the main features of style and be able to put into the wider music history in general historical and cultural context.
teaching methods
Lecture
Seminar
assessment methods
Test
Portfolio
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • ABRAHAM, G. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003. ISBN 80-88884-46-2.
  • BURNEY, Ch. Hudební cestopis 18. věku.. Státní hudební vydavatelství Praha, 1966.
  • ČERNUŠÁK, G. Dějiny evropské hudby.. Praha, 1964.
  • DOLMETSCH, A. Interpretace hudby 17. a 18. století.. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
  • DRÁBEK, V. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Studia Pedagogica 23.. Praha: UK, 1998.
  • EGGEBRECHT, H. H. Musik im Abendland: Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart.. München: Piper Verlag, 1991. ISBN 978-3-492-22301-.
  • KOUBA, J. ABC hudebních slohů: Od raného středověku k W. A. Mozartovi.. Praha: Supraphon, 1888.
  • KÜSTER, K. Wolfgang Amadeus Mozart und seine Zeit.. Laaber Verlag: Regensburg, 2002. ISBN 3-89007-563-3.
  • LÉBL, V. (ed.). Hudba v českých dějinách.. Praha: Editio Supraphon, 1983.
  • Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
  • NĚMEČEK, J. Jakub Jan Ryba.. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963.
  • PEČMAN, R. Georg Friedrich Händel.. Praha: Supraphon, 1985.
  • QUANTZ, J. J. Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu.. Praha: Editio Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-187-5.
  • ROSEN, Ch. Klasicizmus. Haydn. Mozart. Beethoven.. Bratislava: Hudobné centrum, 2005. ISBN 80-88884-68-3.
  • SMOLKA, J. Dějiny hudby.. Brno: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
  • ŠAFARČÍK, J. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století.. Praha: Votobia, 2002. ISBN 80-7220-126-3.
  • Talbot, Michael. Antonio Vivaldi. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7429-389-4.
  • Wolff, Christoph. Johann Sebastian Bach. Vydání první. 2011. ISBN 978-80-7429-171-5.
  • WÖRNER, K. H. Geschichte der Musik : ein Studien- und Nachschlagebuch. 8. Aufl.. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1993. ISBN 3-525-27811-X.
  • ZAVARSKÝ, E. Johann Sebastian Bach.. Bratislava: Opus, 1971.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester