|
Vyučující
|
-
Krátký Jaroslav, Mgr. Ph.D.
-
Malotín Ctibor, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. poslech jako prožívání hudby a průběhová analýza, otázka předmětu poslechu, emoce a forma (bez poslechových skladeb) 2. starověk a počátky Západoevropské hudby, antické prameny, chorál a jednohlas 3. počátky vícehlasu, ARS NOVA a franko-vlámská vrcholná polyfonie 4. povstání instrumentální hudby, vokálně instrumentální a jevištní formy, mše a opera 4.1. barokní koncert, fuga, suita 5. sonátový cyklus a symfonie, cyklické formy 5.1. koncert a smyčcový kvartet 6. umělá píseň počátku 19. stol., programní hudba a symfonická báseň, charakteristické kusy a improvizace 7. klasicko-romantická syntéza
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze. |
| Vysvětlit základní postupy při hudební analýze. |
| Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby. |
| Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů. |
| Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu. |
| Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bourne, Janet. Who Listens? Experience, Cognition, and Musical Meaning. Oxford university press, 2025.
-
HAVLÍK, J. (ed.). Rozumět hudbě. Praha: NAMU. 2015.
-
HONS, M. Hudební analýza. Togga. 2010.
-
KÜHN, C. Analyse lernen. , Bd. 4. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 2005.
-
MAZOUROVÁ, Markéta. Přehled základních hudebních forem. Mezinárodní konzervatoř Praha. 2021.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství Lidové noviny. 2000.
-
SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Togga. 2001.
-
VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika. Praha: HAMU. 2001.
|