Vyučující
|
-
Žižka Vladislav, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět staví na předchozím vzdělávání v oblasti dějin hudby 20. a 21. století. Hlavními tématy budou detailní sondy do vybraných etap vývoje hudby a tvorby některých osobností. Zvýšená pozornost bude věnována jejich vkladu do budoucího hudebního vývoje a novátorským prvkům v jejich vybraných skladbách. Přesné tematické nasměrování bude určeno specializací disertačních prací. Doktorandi budou vedeni k objektivizaci svého soudu na základě propojení aspektů obecně historických, hudebně teoretických a na základě znalosti podmínek hudební produkce. Součástí předmětu budou též cílené analýzy vybraných děl. Zvláštní pozornost bude věnována postavení české soudobé hudby ve světové hudební kultuře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 130 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientace v soudobé hudbě artificiální Pracovat s odbornou literaturou. |
Odborné dovednosti |
---|
Orientace v notových materiálech |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prohloubená znalost dějin hudby 20. a 21. století Propojit obecně historických, hudebně teoretických aspektů na základě znalosti podmínek hudební produkce. |
Odborné dovednosti |
---|
Vyhledat novátorské prvky v hudbě 20. a 21. století |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Talašová, Jana a Jan Stoklasa. Matematický model pro multikriteriální hodnocení výsledků tvůrčí umělecké činnosti. RUV: Metodika a segmenty [online.
-
Bezděk, Jiří. Analytické pohledy na vybrané hudební kreace autorů spjatých s Plzní ve 20. a 21. století.. Plzeň: ZČU, 2015.
-
Bezděk, Jiří. Soudobá hudba před tabulí.. Plzeň: FPE ZČU, 2008.
-
Bokůvková, Vlasta. ?O elektronickém studiu v Plzni.?. Opus musicum, 1972.
-
Hrčková, Naďa. Dějiny hudby VI: Hudba 20. století (1).. Praha: Ikar,, 2006.
-
Hrčková, Naďa. Dějiny hudby VI.: Hudba 20. století (2).. Praha: Ikar, 2007.
-
Kohoutek, Ctirad. Hudební kompozice: stručný komplexní pohled z hlediska skladatele.. Praha: Supraphon, 1989.
-
Macek, Jiří. Česká hudební avantgarda: Průvodce světem orchestru jedné pozoruhodné epochy.. Praha: Litera Proxima, 2012.
-
Schnierer, Miloš. Český a východoevropský neofolklorismus v artificiální hudbě 20. stol.: Deset studií od Janáčka k serialismu.. Veverská Bitýška: Editio Moravia, 2007.
-
Srstka, Jiří. ?Wozzeck, krvavá opera Albana Berga.? Opera plus: váš průvodce světem hudby, opery a tance [online].. Praha.
|