Název předmětu | Metody řešení matematických úloh |
---|---|
Kód předmětu | KMT/99ŘU |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | nespecifikována |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Přímé metody řešení určovacích úloh (metoda experimentu, implikační a ekvivalenční metoda řešení rovnic a nerovnic) a možnosti jejich využití k řešení matematických úloh. 2. Algebraické rovnice a nerovnice vyšších řádů na ZŠ a SŠ. 3. Soustavy rovnic a nerovnic a jejich řešení. 4. Nepřímé metody řešení určovacích úloh (metoda rozdělení úlohy na dílčí úlohy, substituční a grafická metoda řešení rovnic a nerovnic) a možnosti jejich využití k řešení matematických úloh. 5. Parametrické systémy funkcí a využití jejich grafů k určení počtu řešení. 6. Rovnice, nerovnice a jejich soustavy s parametry. 7. Vyšetřování množin bodů dané vlastnosti užitím metody analytické geometrie a induktivního postupu. 8. Množiny bodů dané vlastnosti v rovině a prostoru a jejich užití při konstrukcích rovinných útvarů. 9. Metody řešení konstrukčních planimetrických úloh a výběr vhodné metody s ohledem na obsah dané matematické úlohy. 10. Konstrukční úlohy s trojúhelníky a čtyřúhelníky na ZŠ a SŠ. 11. Apolloniovy úlohy a postupy jejich řešení. 12. Konstrukční úlohy s parametry. 13. Matematizace slovních úloh (formalizace podmínek úlohy), postup řešení slovních úloh, základní typy slovních úloh řešených na ZŠ (úlohy o pohybu, úlohy o společné práci, úlohy o směsích). 14. Jednoduché optimalizační úlohy jako rozšiřující učivo tematického celku věnovaného slovním úlohám na ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Seminář
|
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
rozlišit základní metody řešení určovacích úloh a vysvětlit jejich principy |
chápat význam parametru v parametrických rovnicích, nerovnicích a soustavách rovnic a nerovnic |
rozlišit základní metody vyšetřování množin bodů dané vlastnosti a chápat výhody a nevýhody daných postupů |
chápat význam parametru v konstrukčních úlohách s parametrem |
popsat postu řešení slovních úloh (matematizace reálné situace, řešení matematického problému, interpretace výsledku do reálného světa, zkouška správnosti řešení) |
Odborné dovednosti |
vybrat ze základních metod řešení určovacích úloh tu nejvhodnější pro řešení dané úlohy a aplikovat ji |
řešit vybrané typy algebraických rovnic vyšších řádů a jednoduchých soustav více rovnic o více neznámých |
určit řešení a počet řešení parametrických rovnic a nerovnic v závislosti na hodnotě parametru |
vybrat vhodnou metodu konstrukce konstrukční planimetrické úlohy a provést konstrukci včetně diskuze počtu řešení |
řešit Apolloniovy úlohy |
řešit slovní úlohy (o pohybu, o směsích, o společné práci, jednoduché optimalizační) vyskytující se na ZŠ a SŠ |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
Odborné znalosti |
Test, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|