Vyučující
|
-
Pařízková Veronika, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Rozvržení učiva po jednotlivých týdnech: 1. RVP Matematika a její aplikace, TO Geometrie v rovině a v prostoru, Nestandardní aplikační úlohy a problémy, standardní úlohy dle RVP 2. Základy rýsování, základní geometrické útvary 3. Rovinné útvary - mnohoúhelníky, kružnice 4. Prostorové útvary a jejich znázorňování 5. Míry útvarů - obvody a obsahy rovinných útvarů, povrchy a objemy prostorových útvarů 6. Pythagorova věta v rovině a v prostoru 7. Goniometrické funkce 8. Shodnost útvarů a shodná zobrazení 9. Podobnost útvarů a podobná zobrazení 10. Množiny bodů dané vlastnosti, konstrukční úlohy 11. Úlohy rozvíjející prostorovou představivost 12. Kombinatorické úlohy 13. Matematické soutěže a jejich význam pro motivaci studia matematiky Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat postupy pro určení míry různých geometrických útvar |
znát správné výrazy a termíny související s geometrickým učivem |
vyjmenovat vhodné pomůcky pro výuku geometrie |
Odborné dovednosti |
---|
znázornit prostorové útvary v rovině |
provést jednoduchou geometrickou konstrukci tabulovým pravítkem a kružítkem |
rýsovat s využitím nástrojů interaktivní tabule |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice pro ZŠ a nižší třídy gymnázií.
-
Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
-
Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
-
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Chajda, Radek. Hravá geometrie. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2804-6.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Rendl, Miroslav, Vondrová, Naďa. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha : UK, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
-
Van de Walle, John A. Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Harlow, 2016. ISBN 978-1-292-09769-5.
-
Vondrová, N. Úvod do didaktiky matematiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-659-8.
|