Lecturer(s)
|
-
Vávrová Marcela, Doc. PaedDr. CSc.
|
Course content
|
1. RVP (Framework educational program) Mathematics and its applications, TO (education area) geometry in plane and space, non-standard tasks and problems, standard tasks according to RVP 2. Elements of drawing, basic geometric shapes 3. Plane shapes, polygonals, circles 4. Space shapes and their representation 5. Measure - perimeters and area of plane shapes, surface area and volume of space shapes 6. Pythagorean theorem in plane and space 7. Trigonometric functions 8. Symmetric and congruent shapes, symmetries 9. Similar shapes, similarity transformation 10. Sets of points with given properties, geometric construction tasks 11. Spatial imagination and its development through problems 12. Elementary combinatorial problems 13. Math competitions and their importance for motivation
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Skills demonstration, Lecture with visual aids, Seminar
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Skills |
---|
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat postupy pro určení míry různých geometrických útvar |
znát správné výrazy a termíny související s geometrickým učivem |
vyjmenovat vhodné pomůcky pro výuku geometrie |
Skills |
---|
znázornit prostorové útvary v rovině |
provést jednoduchou geometrickou konstrukci tabulovým pravítkem a kružítkem |
rýsovat s využitím nástrojů interaktivní tabule |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Students' portfolio |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Students' portfolio |
One-to-One tutorial |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Test |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Učebnice pro ZŠ a nižší třídy gymnázií.
-
Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
-
Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
-
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Chajda, Radek. Hravá geometrie. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2804-6.
-
Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Rendl, Miroslav, Vondrová, Naďa. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha : UK, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
-
Van de Walle, John A. Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Harlow, 2016. ISBN 978-1-292-09769-5.
-
Vondrová, N. Úvod do didaktiky matematiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-659-8.
|