|
Vyučující
|
-
Hrubá Martina, PhDr. Ph.D.
-
Tylová Jana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Psychohygienické a pedagogicko-psychologické aspekty práce žáků s digitálními zařízeními, výukovými programy a AI nástroji. 2. Digitální zařízení a umělá inteligence jako prostředky podpory učení a vyučování, nastavení ve školní praxi. 3. Praktické možnosti implementace AI do vzdělávací praxe (ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini, Claude). 4. Práce s internetem a AI asistenty na 1. stupni ZŠ - rozvoj kritického myšlení a digitálních kompetencí žáků. 5. Ověřování zdrojů a zpracování informací pro edukační účely s podporou AI - posilování digitální informační gramotnosti učitelů i žáků. 6. Didaktický potenciál digitálních prezentací ve výuce, zásady správné prezentace. 7. Využití AI generátorů obsahu při tvorbě prezentací (PowerPoint Designer, Gamma.app, Prezi, Canva). 8. Generativní AI v multimediální tvorbě - texty, obrázky, hudba, videa; rozvoj digitální tvořivosti učitelů a žáků. 9. Etické a legislativní aspekty využívání AI ve vzdělávání - věkové limity, GDPR, odpovědnost učitele. 10. Konstrukce základních geometrických útvarů v dynamickém matematickém softwaru GeoGebra. 11. Práce s geometrickými relacemi v GeoGebře. 12. Využití webové platformy GeoGebra.org pro vzdělávací účely a rozvoj matematických digitálních kompetencí. 13. Formativní a sumativní hodnocení studentských výstupů - využití AI pro zpětnou vazbu, metodická doporučení (NPI, AI do škol, AI dětem), společná evaluace prezentací studentů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Má mít znalosti potřebné pro přihlášení a základní orientaci v univerzitních platformách ZČU (např. Portál ZČU, e-learningové systémy a související aplikace). |
| Orientovat se v základních pojmech informačních technologií, rozumět jim a umět je srozumitelně vysvětlit. |
| Vyhledávat a zpracovávat informace z internetu pro přípravu výukových aktivit. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student má mít základní uživatelské dovednosti v práci s nástroji Microsoft 365 a Google Workspace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti o pedagogicko-psychologických a psychohygienických aspektech práce žáků s digitálními zařízeními a AI nástroji. |
| Formulovat a zhodnotit výhody i nevýhody užití multimédií v počátečním vyučování. |
| Orientace v možnostech využití umělé inteligence a digitálních technologií pro podporu učení, tvorbu výukových materiálů a rozvoj digitálních kompetencí. |
| Znalosti principů práce s dynamickým matematickým softwarem GeoGebra a jeho využití ve výuce matematiky na ZŠ. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Poznat, zda jsou při práci žáků s digitálním zařízením splněny podmínky hygieny práce. |
| Posoudit kvalitu výukového programu z didaktického hlediska. |
| Schopnost využívat nástroje AI (ChatGPT, Copilot, Gemini aj.) pro tvorbu, úpravu a reflexi výukových materiálů. |
| Dovednost tvořit digitální prezentace a multimediální obsah s podporou AI generátorů (texty, obrázky, hudba, videa). |
| Schopnost navrhovat a realizovat konstrukce v programu GeoGebra a využívat je pro didaktické účely ve výuce matematiky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
. Council of Europe adopts first international treaty on artificial intelligence. .
-
AI dětem. .
-
AI E-BEZPEČÍ. .
-
Akt o umělé inteligenci. .
-
Co je umělá inteligence a jak ji využíváme?. .
-
Jak by měl vypadat prompt?. .
-
Národní strategie umělé inteligence. .
-
NPI ? doporučené pro používání umělé inteligence na základních a středních školách. .
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. .
-
Umělá inteligence, které pomáhá učitelům s přípravami na výuku. .
-
64 tipů ? Jak využít AI (nejen) ve školství. .
-
Brdička, B. Učení s počítačem. PřF UK Praha, 1996.
-
Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
-
Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
|