|
Vyučující
|
-
Hrubá Martina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Cesta ke slovní úloze 2. Prvky kombinatoriky v aktivitách dětí 3. Prvky pravděpodobnosti v mateřské škole 4. Závislosti, pravidelnosti, cesta k funkcím 5. Prvky topologie, jednotažky, labyrinty 6. Rovinné útvary - specifika umělého světa roviny 7. Prostorové útvary - porovnávání, identifikace 8. Celek a jeho části 9. Proměnlivost celku 10. Orientace v prostoru a rovině, prostorová paměť 11. Cesta k míře 12. Souměrnosti 13. Orientace v čase 14. Opakování základních pojmů z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV 15. Analýza konkrétních činností z hlediska jejich cílů a obsahu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Samostatná práce studentů
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat matematické znalosti z kombinatoriky, pravděpodobnosti, funkcí, rovinných útvarů a osové souměrnosti na středoškolské úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| narýsovat graf lineární funkce |
| vypočítat pravděpodobnost možného jevu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní principy závislostí, způsoby doplňování řad a typy pravidel v řadě vhodné pro práci s předškolními dětmi na bázi pohybu, manipulace s předměty nebo obrázky, na grafické bázi, |
| popsat různé role čáry |
| vysvětlit jednotlivé etapy vývoje stavby u dítěte, etapy procesu vytváření rovinných a prostorových útvarů |
| analyzovat konkrétní aktivity a hry dětí z hlediska cílů RVP PV |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vhodně zvolit činnosti směřující k přípravě řešení slovních úloh (poslech a zpracování představ, propojování informací, zaznamenávání čísla v textu, práce s otázkou a odpovědí) |
| správně aplikovat aktivity týkající se práce dítěte s pravděpodobností |
| rozlišit v konkrétních situacích kombinatorický součin, permutace, variace bez opakování a kombinace, k dané oblasti vytvořit vhodnou aktivitu pro děti |
| aplikovat teoretické poznatky o celku a jeho částech (kompozice, dekompozice a jejich specifické podoby) na konkrétní činnosti dětí |
| zvolit vhodné aktivity vytvářející u dítěte představu symetrie |
| na základě teoretických poznatků připravit nebo vybrat aktivitu, která bude u dětí rozvíjet dané kompetence |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
-
Fuchs, E., Lišková, H., Zelendová, E. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha. 2015.
-
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
-
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
-
Kolláriková, Z. , Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001.
-
Nováková, E., Novák, B. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno. 2019.
-
Slavík, J., Hajerová Mullerová, L, Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň. 2020.
-
Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Svobodová E. Vzdělávání v mateřské škole.. Praha, 2010.
-
Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
|