Lecturer(s)
|
-
Císařová Alena, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Path to word problem 2. Elements of combinatorics in children´s activities 3. Elements of Probability in Kindergarten 4. Dependencies, regularities, ways to introduce functions 5. Elements of topology, one-move lines, labyrinths 6. Spatial figures - comparison, identification 7. Plane figures - specifics of artificial world of a plane 8. Unity and its parts 9. The variability of the whole 10. Spatial and plane orientation, spatial memory 11. Ways to introduce measurement 12. Symmetries 13. Orientation in time 14. Repetition of basic concepts from the field of reflection and evaluation of teaching - connection with subjects KMT/ZRHV a KPG/RHV 15. Analysis of specific activities in terms of their goals and content
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Instruction based on dialogue, Individual study
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 12 hours per semester
- Contact hours
- 42 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 8 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
ovládat matematické znalosti z kombinatoriky, pravděpodobnosti, funkcí, rovinných útvarů a osové souměrnosti na středoškolské úrovni |
Skills |
---|
narýsovat graf lineární funkce |
vypočítat pravděpodobnost možného jevu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit základní principy závislostí, způsoby doplňování řad a typy pravidel v řadě vhodné pro práci s předškolními dětmi na bázi pohybu, manipulace s předměty nebo obrázky, na grafické bázi, |
popsat různé role čáry |
vysvětlit jednotlivé etapy vývoje stavby u dítěte, etapy procesu vytváření rovinných a prostorových útvarů |
analyzovat konkrétní aktivity a hry dětí z hlediska cílů RVP PV |
Skills |
---|
vhodně zvolit činnosti směřující k přípravě řešení slovních úloh (poslech a zpracování představ, propojování informací, zaznamenávání čísla v textu, práce s otázkou a odpovědí) |
správně aplikovat aktivity týkající se práce dítěte s pravděpodobností |
rozlišit v konkrétních situacích kombinatorický součin, permutace, variace bez opakování a kombinace, k dané oblasti vytvořit vhodnou aktivitu pro děti |
aplikovat teoretické poznatky o celku a jeho částech (kompozice, dekompozice a jejich specifické podoby) na konkrétní činnosti dětí |
zvolit vhodné aktivity vytvářející u dítěte představu symetrie |
na základě teoretických poznatků připravit nebo vybrat aktivitu, která bude u dětí rozvíjet dané kompetence |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Individual study |
Discussion |
assessment methods |
---|
Oral exam |
Test |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Oral exam |
Test |
Seminar work |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
-
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
-
Fuchs, E., Lišková, H., Zelendová, E. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha. 2015.
-
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
-
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
-
Kolláriková, Z. , Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001.
-
Nováková, E., Novák, B. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno. 2019.
-
Slavík, J., Hajerová Mullerová, L, Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň. 2020.
-
Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Svobodová E. Vzdělávání v mateřské škole.. Praha, 2010.
-
Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
|