|
Vyučující
|
-
Muchová Lucie, Dr. phil.
-
Poživilová Helena, prof. PhDr. DrSc.
-
Juřík Jan, Mag. phil.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do fonetiky 2. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace 3. Délka samohlásek 4. Otevřenost samohlásek 5. Výslovnostní cvičení na samohlásky 6. Přehlásky 7. Přehlásky II. 8. Fonetická transkripce 9. Práce s výslovnostním slovníkem 10. Souhlásky 11. Česká a německá výslovnost 12. Fonologie 13. Pravidla výslovnosti podle Dudenu V průběhu semestru si studující vedou učební portfolio určené k pozorování a dokumentaci vlastního pokroku učení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Seminární výuka, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B1 a vyšší |
| popsat základní gramatické struktury německého jazyka na úrovni B1 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v německém jazyce na úrovni B1 |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat, čím se zabývá fonetika a fonologie |
| definovat základní terminologii fonetiky a fonologie |
| uplatnit zásady správné výslovnosti německého jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst německý text s korektní výslovností |
| samostatně pracovat s Duden Aussprachewörterbuch |
| číst korektně německé samohlásky a přehlásky |
| odhadnout své výslovnostní dovednosti a na jejich základě je cíleně zlepšovat a mimo to sledovat a řídit svůj vlastní učební pokrok. |
| užívat metakognici a reflexi ke zlepšování svých profesních kompetencí |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Individuální konzultace, |
| Sebereflexe a autoevaluace (na bázi ALACT-modelu, pomocí metod jako učební portfolio, checklists, evaulační formuláře a RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]; vlastní nahrávky k dokumentaci učebního pokroku a nahrávky pro srovnání s již poskytnutými nahrávkami pro sebehodnocení vlastních výslovnostních dovedností). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Vedení vlastního učebního portfolia s dokumentací procvičených hlásek a investovaného času do učení, checklists a evaluační formuláře, vytváření vlastních nahrávek pro dokumentaci učebního pokroku a k sebehodnocení; na bázi ALACT-modelu. Při přednášce: na bázi ALACT-modelu: RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Primární texty na nácvik výslovnosti ? beletrie (zejména pohádky, básničky), články z novin a časopisů, internet (např. http://www.nachrichtenleicht.de/).
-
Bose, I.; Anders, Y. et al. Einführung in die Sprechwissenschaft: Phonetik, Rhetorik, Sprechkunst. Tübingen, 2016. ISBN 9783823369929.
-
Bräuer, G. Das Portfolio als Reflexionsmedium für Lehrende und Studierende. Opladen & Toronto, 2016. ISBN 9783825246327.
-
Hirschfeld, U. Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Unter Berücksichtigung des Verhältnisses von Orthografie und Phonetik. Berlin, 2018. ISBN 3503177566.
-
Kleiner, S.; Knöbl, R. Duden 6. Aussprachewörterbuch. 8. komplett überarb. und erw. Aufl.. Berlin, 2023. ISBN 978-3-411-91431-9.
-
Pompino - Marschall, B. Einführung in die Phonetik. Berlin, 2009. ISBN 9783110224801.
-
Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
|