Course: General and comparative education

» List of faculties » FPE » KPG
Course title General and comparative education
Course code KPG/9OSPG
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 26 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
the use of the knowledge from the social sciences, in particular in education, psychology and philosophy
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
to characterize the content of general and comparative pedagogy
characterize pedagogy as a science of education and training in the historical and contemporary context of the development of society.
To define the subject of comparative pedagogy, to characterize its means and methods of comparative pedagogy.
Describe contemporary trends in school education in an international context.
Skills
to illustrate the use of pedagogical theory on the basis of practical examples.
use professional pedagogical terms during a seminar discussion.
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Seminar
assessment methods
Individual presentation at a seminar
Skills
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
  • Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
  • Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-78-8.
  • Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
  • Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Váňová, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-04-6.
  • Váňová, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích : Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-848-2.
  • Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester