Course: Alternative kindergartens

» List of faculties » FPE » KPG
Course title Alternative kindergartens
Course code KPG/AMŠ
Organizational form of instruction Lesson
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Course content
1.) Alternative and innovative kindergartens 2.) Waldorf pedagogy 3.) Montessori pedagogy 4.) The Dalton Plan 5.) Step by Step 6.) Forest kindergarten 7.) Reggio pedagogy 8.) The pedagogy of Franz Kett 9.) Kindergarten promoting health

Learning activities and teaching methods
  • Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day) - 24 hours per semester
  • Contact hours - 6 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Individual project (40) - 38 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to explain key pedagogical concepts
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education
to describe basic principles of selected alternative pedagogical directions in pre-school education
Skills
o present knowledge gained in literature in both written and spoken form
evaluate the pedagogical process
use different methods of pedagogical diagnosis
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
describe the characteristics, methods and principles of individual alternative programs
compare individual alternative education programs and talk about their similarities and differences
Skills
to compare individual alternative approaches to education
to identify elements that will enrich one's own pedagogical practice
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Field trip
Skills
Field trip
Competences
Seminar
Field trip
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Individual presentation at a seminar
Individual presentation at a seminar
Skills
Individual presentation at a seminar
Oral exam
Competences
Individual presentation at a seminar
Kolokvium
Recommended literature
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. zdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9.
  • Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
  • Keller, Godi. Škola srdce(m) : waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
  • Lukášová, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alter, 2013. ISBN 978-80-7464-222-7.
  • Montessori, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
  • Smolková, Táňa. Dítě v úctě přijmout-- : vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha : Maitrea, 2007. ISBN 978-80-903761-2-0.
  • Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester