Lecturer(s)
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Course content
|
1. Contemporary theories of education from the perspective of the educational process of health education 2. The types of learning from the perspective of the educational process of health education 3. Psychodidactic concept in the educational proces of the first aid 4. Motivation pupil in the process of educational first aid process 5. Teaching strategies in the educational proces - first aid 6. Evaluation strategies of the educational process of first aid 7. Comparative-historical analysis of curricular documents with regard to the education and training of first aid process 8. The possibilities of application of integrated instruction in first aid education with regard to this interdisciplinary field 9. Specifics psychodidaktiky and constructivism in educational process first aid 10. Between subject relations in teaching of first aid 11. Design and cooperative education and its possibilities in the educational proces of the first aid 12. Comparison of foreign models for teaching first aid 13. Summary and evaluation of teaching
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture with a video analysis, Lecture with practical applications, Skills demonstration, Lecture with visual aids
- Contact hours
- 30 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 24 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Professional orientation in basic first aid and health education didactics. |
Skills |
---|
practical first aid operations |
Competences |
---|
N/A |
- Bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, - Bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
-describe the theories and types of learning that can be used in first aid education |
characterize first aid education strategies |
- reagovat vhodně na nově vzniklou situaci |
- uvědomovat si rizika, |
Skills |
---|
-to evaluate individual theories in education and teaching strategies; applies contemporary theory of education and teaching strategies to the first aid education process |
-propose an evaluation procedure for evaluating the first aid education process |
- poskytnout zpětnou vazbu a reflexi při realizaci nácviků doporučených endoskopicko retrográdní cholangio-pankreatografií (ERCP) pro dané období, |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
- přednáška s poskytnutím vhledu do odborné tematiky, - demonstrační ukázky jednotlivých technik a postupů, |
Skills |
---|
Practicum |
Competences |
---|
- hierarchicky poskytnutou první pomoc při život ohrožujících stavech. |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Test |
Skills |
---|
Practical exam |
Competences |
---|
Kolokvium |
Recommended literature
|
-
https://portfolio.med.muni.cz.
-
https://www.akutne.cz/res/publikace/12-dvoracek.pdf).
-
Rescue - info. z. s. Tísňové volání. Dostupné online. https://www.resuscitace.cz/..
-
www.zachrannaslužba.cz.
-
BYDŽOVSkÝ, J. První pomoc : příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svotavy, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4.
-
Čihák, R. Anatomie 3. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5636-3.
-
FRANĚK, O., TRČKOVÁ, P. První pomoc pro školy. Praha, 2014. ISBN 978-80-260-7346-8.
-
HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. Elektronické vydání. Praha, Grada, 2020.
-
KLEMENTA, B., KLEMENTOVÁ, O., MARCIÁN, P. et. al. RESUSCITACE, 2. rozš. vydání. EPAVA, 2014. ISBN ISBN 978-80-86297.
-
MALÝ, L. První pomoc pro rodiče nemocných dětí. Zdravotnictví a medicína. č. 1, s. 31-33.. 2019.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 1. stupni základních škol. Olomouc, 2014.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol a středních školách. Olomouc, 2014.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuky první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-260-8223-1.
-
TRUHLÁŘ, A. et. al. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021 souhrn doporučení, český překlad připravila Česká resuscitační rada, národní partner European Resuscitation Council (ERC) pro Českou republiku.. Praha: Urgentní medicína,, 2021.
|