Course: First- aid Methodology

» List of faculties » FPE » KPG
Course title First- aid Methodology
Course code KPG/DIPP
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Course content
1. Contemporary theories of education from the perspective of the educational process of health education 2. The types of learning from the perspective of the educational process of health education 3. Psychodidactic concept in the educational proces of the first aid 4. Motivation pupil in the process of educational first aid process 5. Teaching strategies in the educational proces - first aid 6. Evaluation strategies of the educational process of first aid 7. Comparative-historical analysis of curricular documents with regard to the education and training of first aid process 8. The possibilities of application of integrated instruction in first aid education with regard to this interdisciplinary field 9. Specifics psychodidaktiky and constructivism in educational process first aid 10. Between subject relations in teaching of first aid 11. Design and cooperative education and its possibilities in the educational proces of the first aid 12. Comparison of foreign models for teaching first aid 13. Summary and evaluation of teaching

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture with a video analysis, Lecture with practical applications, Skills demonstration, Lecture with visual aids
  • Contact hours - 30 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 24 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Professional orientation in basic first aid and health education didactics.
Skills
practical first aid operations
Competences
N/A
- Bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, - Bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
N/A
learning outcomes
Knowledge
-describe the theories and types of learning that can be used in first aid education
characterize first aid education strategies
- reagovat vhodně na nově vzniklou situaci
- uvědomovat si rizika,
Skills
-to evaluate individual theories in education and teaching strategies; applies contemporary theory of education and teaching strategies to the first aid education process
-propose an evaluation procedure for evaluating the first aid education process
- poskytnout zpětnou vazbu a reflexi při realizaci nácviků doporučených endoskopicko retrográdní cholangio-pankreatografií (ERCP) pro dané období,
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with a video analysis
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
- přednáška s poskytnutím vhledu do odborné tematiky, - demonstrační ukázky jednotlivých technik a postupů,
Skills
Practicum
Competences
- hierarchicky poskytnutou první pomoc při život ohrožujících stavech.
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Test
Skills
Practical exam
Competences
Kolokvium
Recommended literature
  • https://portfolio.med.muni.cz.
  • https://www.akutne.cz/res/publikace/12-dvoracek.pdf).
  • Rescue - info. z. s. Tísňové volání. Dostupné online. https://www.resuscitace.cz/..
  • www.zachrannaslužba.cz.
  • BYDŽOVSkÝ, J. První pomoc : příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svotavy, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4.
  • Čihák, R. Anatomie 3. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5636-3.
  • FRANĚK, O., TRČKOVÁ, P. První pomoc pro školy. Praha, 2014. ISBN 978-80-260-7346-8.
  • HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. Elektronické vydání. Praha, Grada, 2020.
  • KLEMENTA, B., KLEMENTOVÁ, O., MARCIÁN, P. et. al. RESUSCITACE, 2. rozš. vydání. EPAVA, 2014. ISBN ISBN 978-80-86297.
  • MALÝ, L. První pomoc pro rodiče nemocných dětí. Zdravotnictví a medicína. č. 1, s. 31-33.. 2019.
  • TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 1. stupni základních škol. Olomouc, 2014.
  • TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol a středních školách. Olomouc, 2014.
  • TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuky první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-260-8223-1.
  • TRUHLÁŘ, A. et. al. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021 souhrn doporučení, český překlad připravila Česká resuscitační rada, národní partner European Resuscitation Council (ERC) pro Českou republiku.. Praha: Urgentní medicína,, 2021.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester