|
Vyučující
|
-
Hechtová Jana, MgA. Ph.D.
-
Durasová Kateřina, MgA. Ph.D.
-
Vlažná Kamila, Mgr. MgA.
-
Tůma Petr, Mgr. et MgA.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na praktické seznámení se základními herními principy používanými v dramatické výchově (volná hra, dramatická hra, hra v roli). Studenti se budou věnovat rozvíjení své schopnosti a dovednosti vyjadřovat základní emoce a rozpoznávat je v chování a jednání druhých, rozlišovat herní a reálnou situaci, pracovat s herními pravidly. Naučí se vstupovat do jednoduchých rolí a přirozeně v nich jednat. Témata: Metody a techniky zaměření na budování důvěry, vytváření skupiny Hra a herní aktivity ve výchově a vzdělávání Uvolnění a soustředění, Smyslové vnímání Kontaktování a mimojazyková komunikace Objevování sebe a okolního světa Techniky rozvoje představivosti a fantazie Souhra a spolupráce Cvičení pro rozvoj uvědomování prostoru, prostorové cítění Dramatické hry a cvičení, práce s dramatickou situací Reflexe a sebereflexe Metodika vedení hry Evaluace společné práce, rozbor přečtené literatury
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium textů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 44 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmosloví prožitkově orientované osobnostně sociální výuky Upravit Smazat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat základní komunikační a sociální dovednosti. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit specifické možnosti využití metod a technik dramatické výchovy v konkrétních pedagogických situacích |
| vyjmenovat jednotlivé metody a techniky dramatické výchovy |
| charakterizovat základní literaturu oboru |
| definovat základní pojmosloví oboru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat na odborné úrovni o funkčnosti použití jednotlivých metod a technik dramatické výchovy a specifikách jejich využití |
| sestavit program lekce dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu |
| interpretovat skupinovou dynamiku v průběhu vedené lekce dramatické výchovy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cisovská, Hana. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
-
Clark, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4580-4.
-
Machková, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
-
Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 8. upr. a rozš. vyd. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068-105-5.
-
Machková, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. IPOS - Artama, Praha, 1999.
-
Marušák, Radek; Králová, Olga; Rodriguezová, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
-
Way, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: STD, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
|