Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví A

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Didaktika výchovy ke zdraví A
Kód předmětu KPG/DIVZA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kratochvíl Pavel, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět didaktiky výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství k učivu, které se vztahuje k problematice obecné didaktiky a náslechové praxe. 2. Přehled výuky výchovy ke zdraví na základní škole. Zhodnocení významu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v RVP ZV z celospolečenského a odborně-profesního pohledu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství vnímání role učitele výchovy ke zdraví v systému základního vzdělávání. 3. Motivace a aktivizace žáků v předmětu výchova ke zdraví. Motivace k výběru profese učitele vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho vlastních motivačních faktorů pro výběr studované specializace. 4. Psychodidaktické zásady a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství učiva, které se vztahuje k problematice pedagogické psychologie a možností jeho implementace v oborové didaktice. 5. Učení prostřednictvím řešení problému. Problémové vyučování ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho specifických schopností (speciálních schopností tvořivosti, divergentního myšlení) pro kreativitu a využívání heuristických metod ve vyučování. 6. Pojetí hodnocení žáků ve výchově ke zdraví. Sebehodnocení žáka ve vyučování. Posouzení (reflexe) využívání hodnoticích metod ve výchově ke zdraví z pohledu osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství. 7. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Komparace vybraných tematických celků dle vybraných kritérií a tvorba návrhů pro jejich inovaci. 8. Příprava učitele na vyučovací hodinu. Reflexe a evaluace výuky. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho přístupů k vyučování na základě osobnostních a odborných kompetencí. 9. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství na základě jeho osobnostních a odborných kompetencí pro výchovnou a edukační didaktizaci témat z oblasti podpory zdraví. 10. Problematika osvojování vybraných poznatků ve výchově ke zdraví. Analýza témat dle vybraných kritérií z pohledu jejich obtížnosti didaktizace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. 11. Výchova ke zdraví jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života pubescentů. Rozbor aktuálních témat (otázek) z problematiky zdravého životního stylu, které jsou řešeny žáky 2. stupně ZŠ. Zásady pedagogické krizové intervence ve vztahu k oblastem zdravého životního stylu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství z hlediska jeho osobnostních a odborných kompetencí pro řešení praktických otázek ze života žáků v období puberty. 12. Mezipředmětové vztahy ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro implementování mezipředmětových vztahů ve vyučování. 13. Průřezová témata RVP ZV a jejich implementace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro využívání mezipředmětových vztahů ve vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- definovat základní pojmy z obecné didaktiky, - popsat strukturu pedagogického procesu, - objasnit tematické oblasti z oboru Výchova ke zdraví.
Odborné dovednosti
- sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces,
- kriticky zhodnotit jednotlivé výukové strategie
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV,
- vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání,
- popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví
- popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví,
- vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy,
- objasnit podstatu mezipředmětových vztahů ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví,
- charakterizovat formy implementace průřezových témat z RVP ZV do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví,
- vysvětlit význam reflexe ve vzdělávání v oborové didaktice. Popsat jednotlivé formy reflexe směřující k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství.
Odborné dovednosti
- navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví,
- transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků,
- prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy,
- volit efektivní formy implementace mezipředmětových vztahů a průřezových témat do edukačního procesu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví,
- využívat reflexi k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí ve vzdělávání v oborové didaktice.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
E-learning,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
E-learning,
Diskuse,
- přednáška založená na výkladu, - přednáška s diskusí, - samostudium, - prezentace práce studentů, - seminární výuka (badatelské metody), - e-learning, - diskuze s reflexí.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
reflexe a sebehodnocení
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
reflexe a sebehodnocení
Obecné způsobilosti
reflexe a sebehodnocení
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
  • FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
  • Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. ISBN 978-80-7603-142-5.
  • PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.
  • Sharma, M. Theoretical foundations of health education and health promotion. 2013.
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr