Vyučující
|
-
Kratochvíl Pavel, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět didaktiky výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství k učivu, které se vztahuje k problematice obecné didaktiky a náslechové praxe. 2. Přehled výuky výchovy ke zdraví na základní škole. Zhodnocení významu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v RVP ZV z celospolečenského a odborně-profesního pohledu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství vnímání role učitele výchovy ke zdraví v systému základního vzdělávání. 3. Motivace a aktivizace žáků v předmětu výchova ke zdraví. Motivace k výběru profese učitele vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho vlastních motivačních faktorů pro výběr studované specializace. 4. Psychodidaktické zásady a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství učiva, které se vztahuje k problematice pedagogické psychologie a možností jeho implementace v oborové didaktice. 5. Učení prostřednictvím řešení problému. Problémové vyučování ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho specifických schopností (speciálních schopností tvořivosti, divergentního myšlení) pro kreativitu a využívání heuristických metod ve vyučování. 6. Pojetí hodnocení žáků ve výchově ke zdraví. Sebehodnocení žáka ve vyučování. Posouzení (reflexe) využívání hodnoticích metod ve výchově ke zdraví z pohledu osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství. 7. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Komparace vybraných tematických celků dle vybraných kritérií a tvorba návrhů pro jejich inovaci. 8. Příprava učitele na vyučovací hodinu. Reflexe a evaluace výuky. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho přístupů k vyučování na základě osobnostních a odborných kompetencí. 9. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství na základě jeho osobnostních a odborných kompetencí pro výchovnou a edukační didaktizaci témat z oblasti podpory zdraví. 10. Problematika osvojování vybraných poznatků ve výchově ke zdraví. Analýza témat dle vybraných kritérií z pohledu jejich obtížnosti didaktizace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. 11. Výchova ke zdraví jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života pubescentů. Rozbor aktuálních témat (otázek) z problematiky zdravého životního stylu, které jsou řešeny žáky 2. stupně ZŠ. Zásady pedagogické krizové intervence ve vztahu k oblastem zdravého životního stylu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství z hlediska jeho osobnostních a odborných kompetencí pro řešení praktických otázek ze života žáků v období puberty. 12. Mezipředmětové vztahy ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro implementování mezipředmětových vztahů ve vyučování. 13. Průřezová témata RVP ZV a jejich implementace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro využívání mezipředmětových vztahů ve vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- definovat základní pojmy z obecné didaktiky, - popsat strukturu pedagogického procesu, - objasnit tematické oblasti z oboru Výchova ke zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
- sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces, |
- kriticky zhodnotit jednotlivé výukové strategie |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV, |
- vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání, |
- popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví |
- popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví, |
- vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, |
- objasnit podstatu mezipředmětových vztahů ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, |
- charakterizovat formy implementace průřezových témat z RVP ZV do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
- vysvětlit význam reflexe ve vzdělávání v oborové didaktice. Popsat jednotlivé formy reflexe směřující k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství. |
Odborné dovednosti |
---|
- navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, |
- transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků, |
- prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, |
- volit efektivní formy implementace mezipředmětových vztahů a průřezových témat do edukačního procesu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
- využívat reflexi k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí ve vzdělávání v oborové didaktice. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
- přednáška založená na výkladu, - přednáška s diskusí, - samostudium, - prezentace práce studentů, - seminární výuka (badatelské metody), - e-learning, - diskuze s reflexí. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
reflexe a sebehodnocení |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
reflexe a sebehodnocení |
Obecné způsobilosti |
---|
reflexe a sebehodnocení |
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
-
Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. ISBN 978-80-7603-142-5.
-
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.
-
Sharma, M. Theoretical foundations of health education and health promotion. 2013.
-
SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
|