Course: Didactics of health education B

» List of faculties » FPE » KPG
Course title Didactics of health education B
Course code KPG/DIVZB
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
1. Family and health (communication and family relationship, healthy living, foster care). 2. Health protecting (health, illness, heathy life style, personal, intimate and mental hygiene, first aid). 3. Nutrition and health (basic food ingredients, special nutritional needs of children, alternative nutritional guidelines, eating disorders). 4. Sexual education ( peers communication, sexually transmitted diseases, sexual orientation and position of society). 5. Addictive substances and health (addictive drugs, gambling and computers, ways of refusing drugs, advertising effects, and addictive substances and laws). 6. Personal safety (social skills, crisis situations, brutality and other forms of violence in the media). 7. Physical activities nad heath (exercise regimen, health related fitness, doping in sport, abuse of anabolic steroids). 8. Stress management (the possibility of self-management, time management). 9. Learning wihout stress. 10. Possibility of cooperating with health care institutes. 11. School promotes health. 12. Methodological materials, their use in teaching health education.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Laboratory work, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Seminar, Field trip
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 7 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 35 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV.
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání.
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví.
Skills
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků.
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Vysvětlí didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu.
Popsat a objasnit využívání aktivizujících vyučovacích metod v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví.
Charakterizovat jednotlivé informační zdroje pro pedagogický proces výchovy ke zdraví.
Skills
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu.
Implementovat zákony učení v pedagogickém procesu ve výchově ke zdraví.
Adekvátně využívat hodnotících prostředků ve výchově ke zdraví.
Vhodně využívat informační zdroje v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví.
Projektovat a realizovat didaktické analýzy učiva na jednotlivá témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Self-study of literature
Individual study
Students' portfolio
One-to-One tutorial
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Students' portfolio
Individual study
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills
Combined exam
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Competences
Combined exam
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • ČEPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
  • KOPECKÝ, M. Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
  • Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. ISBN 978-80-7603-142-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. České Budějovice, 2014.
  • SLAVÍK, J (eds.). Obory ve škole: Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik ? výchova ke zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester