Předmět: Didaktika multikulturní výchovy

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Didaktika multikulturní výchovy
Kód předmětu KPG/DMVV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimek Štěpán, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům praktickou zkušenost s možnými aplikacemi multikulturní výchovy ve školní praxi. Prostřednictvím konkrétních edukačních situací studenti zažijí využití aktivních metod a technik práce (např. dialog, diskuse, rolová a simulační hra) v kontextu klíčových témat multikulturní výchovy. Studenti si ověří vlastní dovednosti a schopnosti pro realizaci samostatných projektů multikulturní výchovy ve škole i mimoškolní činnosti. Studenti budou schopni vystavět program zaměřený na témata multikulturní výchovy pro konkrétní školní situaci (věk, ročník, typ školy a předmět). Ve svých vlastních projektech studenti prokážou porozumění cílům multikulturní výchovy ve škole a dokážou využít interaktivních a činnostní metod výuky. Obsahové zaměření seminářů: 1. Postavení multikulturních témat v současných školských dokumentech. 2. Cíle multikulturní výchovy a vzdělávání. 3. Tematické okruhy multikulturní výchovy. 4. Využívané metody multikulturní výchovy. 5. Beseda, diskuse a dokumentární film v multikulturní výchově. 6. Techniky rolové hry v multikulturní výchově. 7. Organizační formy multikulturní výchovy. 8. Evaluační postupy a hodnocení v projektech multikulturní výchovy. 9. Plánování multikulturní výchovy ve školní i mimoškolní praxi. 10. Instituce a projekty multikulturní výchovy v České republice. 11. Práce s médii a mediálními výstupy v procesu multikulturní výchovy. 12. Prezentace vlastních projektů multikulturní výchovy a jejich hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti na úrovni předmětu KPG/MKVV
Výsledky učení
studenti budou schopni vystavět program zaměřený na témata multikulturní výchovy pro konkrétní školní situaci (věk, ročník, typ školy a předmět). Ve svých vlastních projektech prokáží porozumění cílům multikulturní výchovy ve škole a dokáží využít interaktivních a činnostní metod výuky
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Fink, Eugen. Oáza štěstí. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0224-1.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
  • Way, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Praha : ISV nakladatelství, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
  • Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr