Vyučující
|
-
Joanidisová Jaroslava, MgA. Ph.D.
-
Šimek Štěpán, Mgr. et MgA.
-
Peštová Kateřina, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět uvede studenta do vztahu mezi dramatickou tvorbou a možnostmi její působnosti v komunitních a vzdělávacích aktivitách. V přednáškách se studenti seznámí s jednotlivými směry, metodami a technikami jak teoreticky tak na praktických příkladech. Práce v semináři probíhá s důrazem na získávání osobní zkušenosti. Studenti se zúčastní modelových lekcí. Na základě zkušeností a teoretického poznání studenti připraví své modelové projekty pro konkrétní skupiny účastníků. Témata 1. Divadlo jako mediátor společenského dění 2. Komunitní divadelní aktivity 3. Drama, rituál, divadlo 4. Divadlo pro rozvoj komunity 5. Participativní podoby divadla 6. Divadlo utlačovaných 7. Divadlo fórum 8. Dokumentární divadlo a techniky verbatim 9. Metody a techniky participativních forem divadla 10. Tvorba projektu participativních divadelních postupů pro konkrétní účastnické skupiny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 18 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozumět základním pojmům z oblasti dramatického umění. Znát základní principy tvořivé dramatiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Uplatnit základní zkušeností s rolovou hrou. Vědomě jednat v roli. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Studenti jsou schopni tvořivě spolupracovat ve skupině. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pojmenovat a funkčně rozlišit jednotlivé postupy využívané v práci s dramatickými technikami v prosociálním kontextu. |
Odborné dovednosti |
---|
Vybrat adekvátně a využít jednotlivé dramatické techniky ve prospěch konkrétní edukační situace s konkrétní skupinou. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
-
Barba, Eugenio; Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie : o skrytém umění herců. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-369-X.
-
Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
-
BOAL, A. Games for Actors and Non-Actors. New York, 1992.
-
Fink, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha : Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
-
Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 2009. ISBN 978-80-901660-9-0.
-
Morgan, Norah; Saxton, Juliana. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
|