Předmět: Divad. postupy v pomáhajících profesích

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Divad. postupy v pomáhajících profesích
Kód předmětu KPG/DPPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Joanidisová Jaroslava, MgA. Ph.D.
  • Šimek Štěpán, Mgr. et MgA.
  • Peštová Kateřina, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět uvede studenta do vztahu mezi dramatickou tvorbou a možnostmi její působnosti v komunitních a vzdělávacích aktivitách. V přednáškách se studenti seznámí s jednotlivými směry, metodami a technikami jak teoreticky tak na praktických příkladech. Práce v semináři probíhá s důrazem na získávání osobní zkušenosti. Studenti se zúčastní modelových lekcí. Na základě zkušeností a teoretického poznání studenti připraví své modelové projekty pro konkrétní skupiny účastníků. Témata 1. Divadlo jako mediátor společenského dění 2. Komunitní divadelní aktivity 3. Drama, rituál, divadlo 4. Divadlo pro rozvoj komunity 5. Participativní podoby divadla 6. Divadlo utlačovaných 7. Divadlo fórum 8. Dokumentární divadlo a techniky verbatim 9. Metody a techniky participativních forem divadla 10. Tvorba projektu participativních divadelních postupů pro konkrétní účastnické skupiny

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 18 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Rozumět základním pojmům z oblasti dramatického umění. Znát základní principy tvořivé dramatiky.
Odborné dovednosti
Uplatnit základní zkušeností s rolovou hrou. Vědomě jednat v roli.
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Studenti jsou schopni tvořivě spolupracovat ve skupině.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Pojmenovat a funkčně rozlišit jednotlivé postupy využívané v práci s dramatickými technikami v prosociálním kontextu.
Odborné dovednosti
Vybrat adekvátně a využít jednotlivé dramatické techniky ve prospěch konkrétní edukační situace s konkrétní skupinou.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Babyrádová, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
  • Barba, Eugenio; Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie : o skrytém umění herců. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-369-X.
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
  • BOAL, A. Games for Actors and Non-Actors. New York, 1992.
  • Fink, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha : Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
  • Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 2009. ISBN 978-80-901660-9-0.
  • Morgan, Norah; Saxton, Juliana. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr